Aftonbladet fortsätter att växa

Drar ifrån konkurrenterna både som dagstidning och på webben

Allt större Fler än 1,4 miljoner läser tidningen varje dag. ”Det är inte så konstigt. Aftonbladet har en bra blandning av nyheter, sport och nöje”, säger Victoria Rutström, 23. Sambon Daniel Lambertsson tycker bäst om Sportbladet.
Foto: gunnar seijbold
Allt större Fler än 1,4 miljoner läser tidningen varje dag. ”Det är inte så konstigt. Aftonbladet har en bra blandning av nyheter, sport och nöje”, säger Victoria Rutström, 23. Sambon Daniel Lambertsson tycker bäst om Sportbladet.
NYHETER

Så gott som alla dagstidningar tappar läsare.

Men Aftonbladet bara växer och växer.

Nästan 1,5 miljoner människor läser nu tidningen varje dag, visar den senaste undersökningen.

Det kallas för räckviddsmätning när man undersöker hur många människor som läser en tidning.

Enligt den senaste mätningen, som företaget Orvesto genomfört, har nästan alla dagstidningar tappat läsare de senaste tre månaderna.

Det finns dock ett lysande undantag: Aftonbladet.

”Mycket bra betyg”

Varje dag läser 1 437 000 personer Aftonbladet. Det är 42 000 personer fler än under samma period förra året. (Även Sydsvenskan ökade, med 3 000 läsare.)

– Det är ett mycket bra betyg som våra läsare givit oss, säger Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin.

Men alla andra stora tidningar har tappat läsare. Vissa väldigt många. DN:s räckvidd krympte med 38 000 läsare, Expressen/GT/Kvällsposten förlorade 40 000 läsare.

”Angelägna frågor”

– Jag tror att Aftonbladets ökning är ett resultat av en bra produktutveckling. Jag tänker bland annat på Sportbladet. De nya siffrorna visar att det inte var någon tillfällighet att Aftonbladet blev den största tidningen, säger Karl-Erik Gustafsson, professor i massmedieekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg.

– Tidningen har valt ett klassiskt kvällstidningskoncept där man lyfter fram angelägna samhällsfrågor. Er serie om ungdomsalkoholism är ett utmärkt exempel på det, säger han.

Men det är inte bara papperstidningen Aftonbladet som når ut till fler människor. Även nätupplagan aftonbladet.se har växt så det knakar. Även där växer avståndet till Expressen snabbt.

Under varje vecka första kvartalet hade aftonbladet.se drygt 2,1 miljoner unika besökare.

Varje besökare tillbringade i snitt en timme och sex minuter på aftonbladet.se och köp-och-sälj-sajten Blocket.se (som Aftonbladet/Schibstedt är majoritetsägare i). Blocket utsågs i går dessutom till Sveriges bästa hemsida när sajten fick det Stora internetpriset.

Läs mer

Olle Castelius