En rättegång om lydnad - och tro

NYHETER
Barnflickan förs till förhandlingarna i tingsrätten.
Foto: JERKER IVARSSON
Barnflickan förs till förhandlingarna i tingsrätten.

Om inte rättegången handlade om mord, andligt förtryck och mental tortyr vore delar av den skrattretande. I går påminde den om Hasse & Tages klassiska sketch om Robert Lind i Kramfors:

- Tror du på Gud?

- Nä.

- Vad tror du då på?

- Jag tror på Robert. På

Robert Lind i Kramfors.

Under förhöret med pastorn i går fick vi höra en

variant på sketchens Robert Lind. Fast mannen som pastorn nämnde hette Lennart Aronsson.

Denne Aronsson, säger pastorn, skickade ett brev julen 2001. Han skrev att pastorn hade mist en fru (kvinnan som dog i badkaret) och skulle förlora sin nästa (kvinnan som sköts till döds i januari). Men Gud hade en tredje kvinna i beredskap åt pastorn (barnflickan).

Tror någon på Robert Lind?

Tror någon på Lennart Aronsson?

Svaren blev en röra

Till skillnad från Hasse & Tages sketch - en drift med den blinda tron - är rättegången i Uppsala tingsrätt på djupaste allvar. Men båda handlar om tro.

Kan man tro pastorn när han säger att han inte har en aning om vem Lennart Aronsson, som profeterade så hemskt, är?

Eller ska man tro att pastorn skickade brevet till sig själv, som en förberedelse för mordet på hustrun?

I går var det första gången vi fick höra pastorns stämma. Han talade värmländska med ganska ljus röst och hade uppkammad lugg. I ett annat sammanhang hade han varit charmig.

Han svarade kort, tydligt och koncist på åklagaren Anne Sjöbloms frågor. Men de korta och koncisa svaren blev sammantagna en svårgenomtränglig röra.

Pastorn säger att han i hundratals sms och under 13 timmars telefonsamtal försökt ge barnflickan andlig vägledning.

Hon säger att han styrde henne att mörda.

En del av sms:en från pastorn är skrivna i tredje person, som detta:

Finn en säker lösning. Du bevisar din kärlek genom att befria honom. Han behöver det. Hans gräns är snart nådd.

Pastorn sa att "han" syftade på Jesus. Jag brukar inte tala om mig själv i tredje person, sa pastorn.

Sedan gjorde han just det.

Det var när åklagarens frågade varför han hade skrattat under ett telefonsamtal efter mordet på hustrun.

- Det är dyrt att dö, sa pastorn och skrattade när han diskuterade kostnaderna för begravningen.

Han log - och han grät

Han förklarade skrattet med att det är ett typiskt (pastorns efternamn)-syndrom. "När något är jobbigt är det lätt att man felreagerar", sa han.

Så kanske det är. För pastorn skrattade verkligen då och då under förhöret, som var allt annat än muntert för honom. Och han log och såg åklagaren i ögonen.

Och vid några tillfällen grät han.

Jo, det var hemskt, ty det handlade om en förvirrad ung kvinna, om mord och om mannen som kanske hjärntvättade och fjärrstyrde henne.

Men det handlade också om Robert Lind.

Om den mystiske brevskrivaren Lennart Aronsson inte finns kanske man kan tro på någon annan.

Till exempel Åsa Waldau, kvinnan som tituleras Kristi brud.

Hon existerar definitivt - hon ska vittna senare i rättegången - men ingen har sett hennes blivande make, som är Jesus Kristus.

Sprider stark tro

Pastorn berättade att han agerade "vigselförrättare" mellan Waldau och Jesus i mars 1999, och efter det talade hon länge om att Jesus snart skulle komma till henne.

Men det gjorde han inte. Därför började församlingen tro att hon i stället skulle tas hem till Jesus. Man började dagligen be för hennes hemfärd.

Kristi brud är en person som definitivt sprider stark tro. Pastorns advokat Ola Nordström lämnade i går in kompletterande bevisning till rätten.

Det var sju A4-sidor med anteckningar som barnflickan gjort. Anteckningarna vittnar om en ung kvinna i fruktansvärd andlig nöd, men som tror, eller vill tro.

Herre! Förlåt mig mina synder mot Tirsa & Dig.

Tirsa är Kristi brud, Åsa Waldau.

Hon är höghelig, himmelsk. Hon är Det allra heligaste. Hon är ljuvlig, i allt rätt, underbar.

Det handlar också om Kristi brud.

Jag vill ju höra, jag vill ju lyda... jag vill inte vara ogudaktig.

"Man lyder Åsa"

Nyckelordet här är lyda.

Så mycket av pastorns berättelse i går, och så mycket i det som barnflickan tidigare berättat, handlar om lydnad.

Enligt Kristi brud är uppror synd. Lydnad är att visa tro. Lydnad var något som genomsyrade församlingen.

Pastorn sa om sin hustru:

- Alexandra kunde vara upprorisk, trotsig, opponera sig mot Guds vilja, ifrågasätta vad jag sa.

- Man lyder Åsa, sa han också.

Saknar fasta bevis

Härom dagen sa barnflickan i sitt vittnesmål:

- Alexandra hade gjort lite fel mot pastorn. Han hade sagt till henne.

Den blinda tron var förutsättningen för lydnaden, och lydnaden var förutsättningen för morden. I alla fall om barnflickans berättelse stämmer.

Gör den det?

Åklagarna saknar handfasta bevis mot pastorn. Han nekar.

I slutändan kommer även denna rättegång att handla om tro - vem rätten tror på.

Läs också:

Peter Kadhammar