Tyskland segrar över Trollhättan

Robert Collin: Nu försvinner 25 000 jobb i Västsverige

1 av 4 | Foto: TOMAS FASTH/SCANPIX
SISTA STRIDEN? Löpande bandet vid Saabs fabrik i Trollhättan. Få experter tror att svens-karna vinner kampen om jobben.
NYHETER

General Motors i Detroit styrs inte av några sentimentala typer. För GM-ledningen är Trollhättan bara en produktionsort. En bland andra fabriker som har för stor kapacitet, för stora kostnader och för liten tillverkning.

Och bilarna som konstrueras och byggs där är för dyra att tillverka, säljer för dåligt och går aldrig med vinst.

Ersättaren till stora modellen 9-5 kommer om fyra år, men blir bakhjulsdriven och ska byggas i USA - eller i Australien. Och nu hotar GM med att ta bort även 9-3-tillverkningen från Trollhättan.

Tufft för Augustsson

Nu i helgen är det "familjedag" hos Saab i Trollhättan. Det är den årliga festen när de anställda bjuds in med sina familjer till fabriken och hela ledningen är där och alla är som en enda stor familj.

I år lär stämningen bli dämpad och vd Peter Augustsson kommer att få svårt med bortförklaringarna. Det är han som har ansvaret för de senaste årens dåliga utveckling.

GM har gett ett erbjudande under galgen till Opels stora fabrik i Rüsselsheim och till Saab i Trollhättan: Bli effektivare, snabbare, mer lönsamma! Ni har ett par månader på er att visa vad ni kan och den som är bäst om ett halvår får produktionen av nästa generation Opel Vectra och Saab 9-3.

Men den som på allvar tror att GM skulle flytta Opel Vectra-tillverkningen till Trollhättan är bra blåögd.

Flytt till Östeuropa

Om GM tar strid med det mäktiga tyska metallfacket och med de tyska Opelköparna lär det vara för att flytta tillverkningen till Östeuropa, inte till Trollhättan med nästan samma kostnader som Tyskland.

Nej, det mesta pekar på att nuvarande Saab 9-3 och 9-5 är de sista riktiga Saabarna. I fortsättningen blir Saab omdekalerade Opel, Chevrolet och Subaru som tillverkas var som helst i världen utom i Trollhättan.

Och 25 000 personer i Västsverige får försöka hitta på något annat att sysselsätta sig med.

Tre röster om Saabs framtid i Sverige

Robert Collin