Maten har spårat ur på SJ-tåg

Restaurang-
vagnar är tagna ur trafik

NYHETER

GÖTEBORG

SJ:s InterCitytåg Stockholm-Göteborg har ett nytt smeknamn.

Svält-Expressen.

Sedan en vecka finns ingen servering på tågen.

Ingen färdkost Så här såg det ut på SJ:s tåg med Orientexpressen. Men nu har vagnarna tagits ur trafik och resenärerna får vara hungriga.
Foto: KEPA ARIZALA
Ingen färdkost Så här såg det ut på SJ:s tåg med Orientexpressen. Men nu har vagnarna tagits ur trafik och resenärerna får vara hungriga.

Den som vill äta på SJ-tågen i södra Sverige gör klokt i att välja lyxtågen X-2000.

De enklare och långsammare InterCity-tågen har stängt serveringsvagnarna på flera sträckor sedan 1 september. SJ har sagt upp avtalet med det företag som skött serveringarna, Svenska Orientexpressen.

Ekonomiska problem

Orsaken är att företaget fått ekonomiska problem och inte betalat skatter och avgifter.

- Vi arbetar hårt för att hitta en bra lösning, säger Tobias Johansson på SJ:s pressjour.

Svenska Orientexpressen har drivit servering på tåg både för Connex, som främst har Norrlandstågen, och SJ. Connex sade upp sitt avtal 30 augusti, men har ordnat en ersättare och har mat på tågen. SJ sa upp sitt avtal 1 september och har ännu inte löst problemen.

Connex polisanmält

På X2000 sköts serveringen som förut av SJ:s egen personal. Från nyår ska mat och dryck till SJ-tågen levereras av Sky Chef, ägt av Lufthansa, och serveringen skötas av SJ-personal även på InterCitytågen.

Connex har polisanmälts efter det uppsagda serveringsavtalet.

- De har tagit våra inventarier och vårt varulager och åkt iväg, säger Marcus Pettersson på Svenska Orientexpressen.

Connex hade i går inte nåtts av polisanmälan.

Förtydligande

Alla svält-tågen:

Lena Olsson