Efter ångestdygnet - så ska vi återfå modet

Idrotts-psykologen ger sina bästa tips

NYHETER

Fiasko i World Cup och tung förlust i VM-kvalet.

Nu sörjer idrotts-Sverige.

Här är idrottspsykologens bästa tips för att få upp modet igen.

Det har varit ett tungt dygn för idrottsintresserade. Förhoppningarna på ”den gyllene generationen” i hockey gick i kras och Zlatans mål mot Kroatien dömdes bort.

Idrottspsykologen Eva Rusz Malmberg tipsar om hur man ska komma över nedstämdheten och komma tillbaka som hoppfull Sverige-supporter.

– Ett tips är att man först ska tillåta sig att sörja klart. Hänge dig åt att sörja idag, helt enkelt, säger hon.

Och ta i. Bli förbannat, lev ut ilskan, krossa glas, vad du vill, föreslår hon.

– Efter det tycker jag att man kan ta en långpromenad. Så kan man lätta på trycket och skingra sina tankar.

Därefter gäller det att gå vidare.

– Se till att byta perspektiv och ifrågasätt dina egna tankar. Du kanske ska skriva ned det, säger hon.

Till den som sagt att den aldrig ska titta på tv igen eller aldrig heja på Sverige, säger hon:

– Tänk så här, ”ska jag låta ett bakslag äventyra allt. Hur realistiskt är det jag sagt”. Idrottens idé är ju att vissa vinner och vissa förlorar, säger hon.

Idrottspsykologens tips

Tove Wennergren