Estoniahjälten på helikoptern

Ytbärgaren: Det var en traumatisk upplevelse

1 av 2 | Foto: scanpix
överlevde kraschen i går De fem i besättningen som var på väg att undsätta en man med hjärtbesvär tog sig upp på ett skär efter helikopterkraschen.
NYHETER

VISBY

Kraftigt nedkyld och med sprucken overall räddades ytbärgaren Patrik Nilsson, 29, ur det mörka, iskalla havet.

Estoniahjälten, som räddat femton liv, var ombord på helikoptern som kraschade i förrgår.

Aftonbladet träffade honom timmarna efter räddningen.

Patrik Nilsson var bara 19 år när han fick medalj för sina insatser vid räddningspådraget i Östersjön när passagerarfärjan Estonia sjönk i september 1994.

Som ytbärgare var han med fyra äldre kollegor bland de första på olycksplatsen.

Några timmar senare hade han räddat femton liv ur havet. Tackbreven från överlevande strömmade in.

"Det var traumatiskt"

2002 kom han tillbaka till F 17 i Visby för att återigen jobba som ytbärgare.

Natten mot lördagen, nästan exakt tio år efter Estoniakatastrofen, skulle han och fyra andra i en räddningshelikopter hämta en hjärtsjuk man på en ö i Gryts skärgård.

Men helikoptern kraschade vid inflygningen och besättningen hamnade i det iskalla vattnet. I en timme simmade de i mörkret innan de hittades på en kobbe och togs i land.

- Det var en mycket traumatisk upplevelse för alla inblandade, säger en av piloterna.

Aftonbladet träffade Patrik Nilsson i går eftermiddag när han var på väg till genomgången vid F 17.

- Nu ska vi träffas och prata om det här med varandra, säger han och berättar om att de skulle träffa flygpsykologer.

Flera arbetskollegor var på plats för att stödja dem som varit med.

Det är fortfarande oklart vad som orsakat olyckan. Vraket hittades på fyra meters djup.

- Besättningen är förbryllad över det som hänt, säger Mikael Åkerlund, flygchef på Norrlandsflyg som äger helikoptern och anställer besättningen.

Tappade plötsligt fart

Enligt honom tappade helikoptern plötslig farten och sjönk i vattnet.

- Det har spekulerats i att de blivit bländade av fyrljuset. Det kan vara det och det kan var något annat. Det är för tidigt att säga, säger Tommy Gardebring på Sjöfartsverket.

I dag påbörjar Statens haverikommission sin utredning.

Tidigare:

Mira Micic