Reklam tipsade tjuvar om bra bilar

NYHETER

I förrgår startade en kampanj med reklamskyltar i över 50 parkeringshus runtom i Sverige.

I går togs skyltarna ned.

stoppas Biltidningens nya reklamkampanj fick bara sitta uppe i ett dygn innan den drogs tillbaka.
stoppas Biltidningens nya reklamkampanj fick bara sitta uppe i ett dygn innan den drogs tillbaka.

Biltidningen Auto Motor & Sport satte upp reklamskyltar i p-hus över hela landet.

Skyltarna uppmanade presumtiva biltjuvar att gå till tidningens webbsajt, som kallades världens största testarkiv.

Där skulle tjuvarna få veta vilka bilar som har högst andrahandsvärde, eller vilka som går snabbast i kurvor.

"Inte alls kul"

Nästa dag krävde parkeringsbolaget Carpark att tidningen omedelbart drog in kampanjen.

Carpark säger att deras kunder tagit illa upp.

- Många människor, särskilt kvinnor, är oroliga när de använder parkeringshus, säger Carparks vd Mats Kullman. De tyckte inte alls det var humoristiskt att man rakt ut talar till en tilltänkt tjuv.

"Ett kul sätt"

Lars Rosén, marknadsdirektör på Auto Motor & Sport, har svårt att förstå kritiken.

- Det var inte alls vår tanke att ge badwill åt Carparks parkeringshus, säger han. Vi tyckte det var ett kul sätt att få folk att hitta till vår webbsajt och samtidigt peka på problemet med bilstölder.

Auto Motor & Sport har nu med kort varsel fått komma fram med ett nytt reklambudskap. Deras nya skyltar vänder sig till "bilfluktare".

Tommy Harnesk