Aftonbladet fortsätter öka

NYHETER

Sommarens superframgång fortsätter.

Aftonbladets försäljningssiffror för augusti visar också plus.

- Oerhört glädjande, säger chefredaktör Anders Gerdin.

Chefredaktör Anders Gerdin.
Foto: SARA ringström
Chefredaktör Anders Gerdin.

Aftonbladet sålde rekordmånga tidningar under perioden juni-juli. Siffrorna var historiska. Inte sedan 1971 har Aftonbladet varit starkare.

Skulle trenden hålla i sig?

I går kom siffrorna för den sista sommarmånaden, soliga augusti, från Tidningsstatistik.

- Glädjande att vi fortsätter att öka, säger Anders Gerdin.

Läsarnas förtroende är särskilt stort på söndagar. I augusti ökade upplagan med hela 13 900 exemplar per utgivningsdag. På vardagar minskade dock antalet sålda exemplar med 2 000. Det blir ändå plus i slutändan.

Men 600 ex mer per utgivningsdag - det är väl egentligen inte mycket?

- Glöm inte att konkurrensen på mediemarknaden är oerhört tuff. Vi jämför också med väldigt höga nivåer. Och augusti bjöd inte på några omvälvande nyhetshändelser, säger Anders Gerdin.

Vi läste bland annat om rymningen från Norrtälje-anstalten och de svenska framgångarna under OS i Aten. De engagerade inte lika mycket som EM i fotboll i juni.

Klick! en hit

Fredagsbilagan Klick! lanserades i början av augusti. Hur har den påverkat upplagan?

- Väldigt positivt trots att den är så ny, säger Anders Gerdin.

Han vill inte avslöja vad som är på gång i höst.

- Men vi gör Aftonbladet ännu bättre för våra läsare, säger han.

Kerstin Danielson