Ny medling i flygkonflikten startar på måndag

NYHETER

Medlingsförhandlingar mellan Transport och Flygarbetsgivarna drar i gång igen på måndag i nästa vecka – sju dagar innan den hotande storkonflikten inom flyget bryter ut.

– Jag har träffat medlarna. Vi drar i gång på måndag eftermiddag igen med medling, säger Flygarbetsgivarnas förhandlingschef Jonas Bernunger.

TT: Ser du några öppningar?

– Vi kan ju inte göra annat än att försöka hitta en lösning så fort som möjligt. Men något rent materiellt har inte tillkommit utan vi har bara kommit överens om att dra i gång igen, säger Bernunger.

Det är medlarduon Claes Stråth och Jöran Tjernell, som den 17 september kastade in handduken, som gör ett nytt försök att ena parterna med förhoppningen avvärja en ny konflikt på det ekonomiskt redan sargade flygområdet.

Den senaste förhandlingsomgången direkt mellan Transport och Flygarbetsgivarna strandade på måndagskvällen då Transport tackade nej till arbetsgivarnas bud.

Olika tolkningar

Tolkningen av vad budet egentligen är värt skiljer sig dramatiskt mellan parterna. Enligt arbetsgivarsidan ger de Transport lönelyft i linje med vad övriga fått på arbetsmarknaden.

Enligt Transport är det ett skambud som i realiteten betyder lönesänkningar för medlemmarna på grund av förändringar i arbetstider och arbetstidernas förlängning.

Transportbasen Per Winberg betecknade försämringarna som oerhörda och att de för vissa skulle betyda 15 timmar mer arbete i månaden utan extra ersättning.

Det varsel som Transport lagt innebär att bagagelastare och mekaniker går i strejk den 11 oktober. Det följs sedan upp med sympatiåtgärder så att Transportanslutna flygtekniker och de som tankar planen går i strejk den 18 oktober.

Konflikten trappas upp ytterligare med en konflikt i hamnarna den 1 november.

Transport kommer troligen också att begära sympatiåtgärder från samtliga LO-förbund, tjänstemännen inom HTF och Nordiska Transportfederationen.

SAS drabbas hårt

I strejkens första skede riskerar främst SAS utrikesflyg och charterflyget från Arlanda att drabbas hårt.

På andra flygplatser sköts bagagehanteringen främst av icke Transportanslutna lastare.

Enligt branschorganisationen Svenskt Flygs generalsekreterare Harald Roséns bedömning kan inrikesflyget klara sig hyggligt till en början.

Han räknar med att SAS och de andre flygbolagen inklusive chartern kommer att drabbas av kostnader på drygt 50 miljoner kronor per strejkdag.

Om den andra strejkvågen bryter ut och även personal som tankar flygplanen tas ut lamslås allt flyg.

Maria Victorin/TT