Forskare: Viagra kan göra dig blind

Men tillverkaren tillbakavisar forskningsresultaten

NYHETER

En studie med sju män som genomförts av specialister på University of Minnesota antyder att det kan finnas ett samband mellan användandet av potensmedlet Viagra och en ögonsjukdom som kan försämra synen permanent.

Foto: FREDRIK HOFGAARD

Sjukdomstillståndet kallas för NAION (nonarteritic ischemic optic neuropathy) och uppstår när blodtillförseln till ögats synnerver stryps. NAION orskar en snabb försämring av synen och kan i värsta fall orsaka blindhet.

Viagra fungerar så att den reglerar sammandragningen av kroppens artärer och kan i vissa fall också strypa blodtillförseln till ögat.

Färgförändringar

– Det har varit känt i åratal att vissa män som tar Viagra kan uppleva tillfälliga färgförändringar i synen och se saker som blåa eller gröna, säger Howard Pomeranz, professor i oftalmiatrik (läran om ögat och dess sjukdomar) på University of Minnesota.

– NAION är ett mycket allvarligare tillstånd därför att det kan leda till en permanent försämrad syn, säger han i ett pressmeddelande.

Slump?

De sju männen som ingick i studien och drabbades av försämrad syn var mellan 50 och 69 år gamla och tidigare har sju liknande fall rapporterats.

Forskarna anser att sambandet mellan sjukdomstillståndet och Viagra är så tydligt att oftalmiatriker bör fråga sina patienter med NAION-symptom om de använt Viagra.

En taleskvinna för tillverkaren Pfizer säger till BBC News att man tar rapporten på allvar, som man gör med allt som rör patienternas säkerhet. Men å andra sidan finns inga rapporter om NAION i de 103 kontrollerade kliniska försök som gjorts av läkemedlet.

Enligt taleskvinnan tror man att fallen som upptäckts av forskarlaget på University of Minnesota är rent slumpmässiga.

Robert Triches