Flodvågsdrabbade söks i annonskampanj

Utredare söker kontakt

NYHETER

Katastrofkommissionen ska granska myndigheternas agerande efter flodvågskatastrofen.

Men få vill prata med utredarna.

Nu måste kommissionen annonsera efter drabbade.

Flodvågen slog till den 26 december förra året.
Foto: PRESSENS BILD
Flodvågen slog till den 26 december förra året.

I morgon publiceras annonser från Katastrofkommissionen i landets största dagstidningar, däribland Aftonbladet.

Trögt hittills

Kommissionen söker kontakt med människor som drabbades av flodvågen i Sydostasien. Hittills har kontakten med allmänheten gått trögt - bara ett 30-tal personer har tagit kontakt sedan kommissionen tillsattes den 13 januari.

-I vårt uppdrag ingår att aktivt bjuda in människor. Vi tycker annonser är ett bra sätt att göra det på, säger kommissionens ordförande Johan Hirschfeldt.

Hade ni kunnat söka upp människor på egen hand?

-Kommissionen har inte samma roll som media. Därför tycker jag att det är naturligt att gå ut med en allmän inbjudan.

Förlorade dotter

Tommy Jonsson, 55, som förlorade dottern Mio i katastrofen, håller inte med.

-De hade gott kunnat lyfta luren själva. Samtidigt tänker jag inte gnälla i onödan. Det är trots allt bra att de till sist aktivt visar att de vill lyssna på människor som drabbats.

Jens Kärrman