Nu kan folk inte få nog(ger) av glassen

Anmäld pinne slutsåld i flera butiker

1 av 2 | Foto: BJÖRN LINDAHL
PÅ ALLAS LÄPPAR Facket för Nogger Black gapar tomt i glassfrysen hos Emilia Susena på Ica Bea i Stockholm.
NYHETER

Bråket kring GB:s nya glass, Nogger Black, har inte hämmat försäljningen.

Tvärtom.

-Den har sålt slut flera gånger, säger Emilia Susena på Ica Bea i Stockholm.

Centrum mot rasism, CMR, kritiserar marknadsföringen av GB:s nya glass, Nogger Black.

De menar att texten "Nogger+lakrits = sant" - stiliserad i vitt mot svart asfalt - är rasistisk.

Gratisreklam

Diskussionen har blivit rena gratisreklamen för GB. Försäljningen av glassen ökade dramatiskt efter bråket.

-Plötsligt ville alla köpa Nogger Black. Den är slut i dag och har sålt slut flera gånger, säger Emilia Susena, 20.

GB:s informatör Petronella Warg bekräftar att glassen säljer bättre efter CMR:s attack.

-Ja, försäljningen har ökat. Jag vet många återförsäljare som köpt två lådor i stället för en.

-Men jag vill poängtera att vi inte jublar över gratisreklam.

- Det är tragiskt att glassen kopplas samman med rasism. Det är fel sammanhang.

Inte bekymrad

Benoit Fallenius, varumärkesstrateg på Differ, tror dock inte att GB behöver oroa sig.

-Den här diskussionen bygger GB:s varumärke, snarare än försvagar det.

- Det är ingen som riktigt uppfattar reklamen som kritikerna hävdar, säger han.

CMR:s ordförande Stig Wallin bekymras inte över den ökade försäljningen:

-Vi ville sätta fingret på att många svarta upplever sig kränkta.

- Om effekten är att glassen sedan säljer bättre eller sämre, det är inte väsentligt för oss.

Hans Österman