”Dödens bro” får nytt räcke

Aftonbladets larm fick politikerna att agera – arbetet börjar på tisdag

NYHETER

Efter Aftonbladets larm:

Nu sätts ett nytt stålräcke upp på Centralbron för att förhindra nya dödsolyckor.

– Det var på tiden, säger Tord Ahlborg, chef för trafikpolisen i Stockholm.

Centralbrons livsfarliga mittbarriär har sedan 2001 krävt minst fem människors liv.

Den senaste dödsolyckan skedde 8 mars, då en 36-årig kvinnlig förare omkom när hennes bil rammades av en stadsjeep som slungades över i fel körbana efter en sladd.

Den nya och säkrare mittbarriären består av ett 45 centimeter högt stålräcke som sätts ovanpå det befintliga betongfundamentet.

90 centimeter högt

Den totala höjden blir 90 centimeter, lika högt som mittblocken på Essingeleden. Räcket klarar påkörning av tunga lastbilar utan att ge vika.

Arbetet inleds om en vecka, den 3 maj och ska vara klart 1 juni, allt jobb görs nattetid.

Provisoriskt räcke

Det nya mitträcket är provisoriskt och ska bytas ut mot en permanent lösning när det stora reparationsarbetet på Centralbron inleds 2007.

Hastigheten på Centralbron sänktes till 50 km/tim efter dödsolyckan i april, men polisen är beredd att höja till 70 igen när det nya mitt­räcket är på plats.

– Det här är en typisk 70-väg med flera körfält, säger Tord Ahlborg.

Sven-Anders Eriksson