Kraftig lönehöjning för utländsk arbetskraft på Volvo

Slovaker får 90 kronor i stället för 10 kronor

NYHETER

Göteborg

De slovaker som jobbar på Volvo Personvagnars Torslandafabrik i Göteborg för tio kronor i timmen får ett lönelyft med nästan tio gånger.

På onsdagen blev ett avtal klart mellan Volvoledningen och verkstadsklubben. Det ger all utländsk arbetskraft minst 90 kronor i timmen.

Dessutom ska arbetstiden följa svensk lag och utländsk arbetskraft ska också omfattas av försäkringar precis som Volvos egen personal. Det betyder mycket för de slovaker som jobbar på Volvo via en slovakisk underleverantör till en av Volvos tyska huvudleverantörer Cenetic.

De har jobbat sju dagar i veckan, ofta mellan tio och tolv timmar per dag. Månadslönen har varit 2600 kronor. Från och med onsdagens avtal ska de ha Metalls lägstalön i teknikavtalet eller mer. Minilönen är i dag 15729 kronor i månaden plus ytterligare cirka två tusen i semesterersättning.

Facket ska också få information i förväg om vilka underleverantörer som anlitas för jobb i fabriken.

Facket nöjt

Både fack och företag är nöjda med uppgörelsen.

– Nu är vi bättre rustade inför liknande situationer i framtiden, säger Olle Ludvigsson, verkstadsklubbens ordförande.

Han är inte orolig över att det nya avtalet leder till att Volvo väljer att ta in arbetare från låglöneländer eftersom lönen trots allt är lägre än svenska medellöner.

– Skulle det här dra iväg så har vi kvar rätten att förhandla om kollektivavtal och också konflikträtten, konstaterar han.

Volvoledningen är glad över att frågan är löst så att företaget inte riskerar att förknippas med att utnyttja arbetare från låglöneländer.

– Vi har inte velat ha de här låga lönerna hos oss. Att arbetarna har kommit hit är en konsekvens av EU:s fria arbetsmarknad, säger Christer Gustafsson, presschef på Volvo Personvagnar.

Ingen kontroll

När förhållandena avslöjades framhöll Volvoledningen att den inte hade någon kontroll över huvudleverantörernas underleverantörer. Nu blir det ändring på det.

Volvo ska omförhandla avtalen med de sju huvudleverantörerna så att det nya avtalet ska gälla i hela leverantörskedjan.

– Vi förutsätter att vi kommer att komma överens. Det blir säkert en kostnad för Volvo men den är vi beredda att ta, säger Gustafsson.

Förutom arbetarna från Slovakien har Volvos huvudleverantörer anlitat arbetare från Slovenien, Polen och Tjeckien. Totalt rör det sig om 20–30 personer som är med och bygger upp en ny produktionslinje för tillverkningen av en ny bilmodell. Totalt är 800 personer inblandade i ombyggnaden som ska vara klar till semestern i sommar.

Karin Olander/TT