Tidspress bakom japanska tågolyckan

Lokföraren hittades död

NYHETER

TOKYO

Den svåra tågolyckan i Japan berodde troligen på för hög fart, visar tågets färdskrivare. Japansk tågpersonal har vittnat om de pressade tidtabellerna.

Den unge lokföraren, som misstänktes ha försökt köra i kapp tidtabellen, hittades på torsdagen död.

Japanskt räddningsmanskap avbröt på torsdagen sökandet efter fler dödsoffer efter den svåra tågolyckan i måndags. Dödssiffran väntades stanna på 106.

Mer än 450 människor skadades också, när ett fullsatt pendeltåg spårade ur utanför Osaka. Färdskrivaren visar att tåget höll för hög fart, men det är fortfarande oklart om det var enda orsaken till urspårningen.

Personalen vid järnvägsbolaget JRWest ger företagsledningen hela skulden för olyckan. Enligt de anställda för ledningen en hänsynslös personalpolitik och straffar de anställda, ofta under förödmjukande former, för minsta lilla försening i trafiken.

Exakta avgångstider

Inte bara JRWest utan även många andra japanska tågföretag har tidtabeller som anger avgångstider så exakt som ned till 15 sekunders marginal.

Tågförarna vid JRWest tvingas till fortbildningskurser om de inte hållit tidtabellen eller råkat köra förbi någon station. ”Fortbildningen” kan bestå av att tvingas skriva rapporter hela dagarna, vattna krukväxter eller att gräva en grop och sedan skotta igen den.

Lokföraren Takuya Nakao tvingades att dagarna i ända stå på en perrong och hälsa på förarna på alla förbipasserande tåg.

Efter måndagens olycka har det förts fram misstankar om att den orutinerade 23-årige föraren frestats att köra för fort efter att ha halkat mer än en minut efter i tidtabellen. Den unge lokföraren hittades på torsdagen död under tågvraket.

TT-AFP