"Vi vill ha lag på cykelhjälm för alla"

Läs hela chattet med Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö

NYHETER

Över hälften har cykelhjälm i Stockholm, nästan ingen i Västervik.

Nu har vi lag på att alla under 15 år ska ha hjälm när de cyklar. Men egentligen vill Vägverket att det ska vara förbjudet för alla att cykla utan hjälm.

Men Ingemar Skogö har inte vågat kräva det - han tror inte opinionen är mogen för det ännu.

kryckan säger: Varför inför man tvång på cykelhjälm?

   Ingemar Skogö säger: Det är därför att cykelskadorna är så allvarliga. En del dör varje år och många skadas svårt. Vår erfarenhet är att tvång ökar nyttjandet. Poängen är inte lagen, utan att få fler att använda hjälm.

säger: Vad kommer det sig att det inte har blivit en heltäckande lag. Det är svårt att motivera för barnen att använda hjälm när inte vuxna måste.

   Ingemar Skogö säger: Från Vägverket vill vi ha en lag för alla. Men en lag måste få bred acceptans och från politisk håll tror jag att man ser det som ett steg på vägen. Med bilbältet kom lagen först i framsätet. Jag tror att detta blir på samma sätt – steg för steg.

Wolmander säger: Hejsan, Jag ser hur många som helst utan hjälm. Vad är konsekvenserna man får när man inte har hjälmen på? Böter?

   Ingemar Skogö säger: För vuxna - över 15 år - blir det böter om man skjutsar ett barn utan hjälm. Till barn kan inte böter delas ut och då blir det en tillsägning.

Valentin säger: jag tycker att det är dåligt att ny ska behöva reglera det här med hjälp av lagar. Varför inte satsa på information i större utsträckning?? Ni behöver inte lagreglera allt!! Vad kommer ni ha för mål nu?? att införa en lag där även vuxna tvingas ha hjälp??

   Ingemar Skogö säger: Vi har jobbat jättelänge med information för att förmå människor att använda hjälm. Vi har nått en nivå på 16-18 procent och kommer inte längre. För att få upp användandet på en nivå där vi får effekt måste vi - tyvärr - ha en lag. Därför vill vi också se en stegvis, vidgad lag så att den till slut gäller alla.

pappa säger: Hej har en dotter som är 14, har du något bra tips hur man får på en ung dam hjälmen?

   Ingemar Skogö säger: Ta med dem till affären och låta dem välja ut hjälmen själv. Ta fram snygga hjälmar – vilket vi gör nu med en designtävling. Och föregå med gott exempel själv och börja använda hjälm.

säger: Hur kan man införa en sådan "tandlös" lag? Efter införandet av lagen så har hjälmanvändadet bland ungdomar minskat radikalt, åtminstone där jag bor. I min dotters skola har läraren informerat eleverna om att polisen bara säger ifrån. Detta gör ju inte att dagens ungdomar under 15 år använder hjälm!

   Ingemar Skogö säger: Poängen är inte att få böter. Poängen är att man ska ha huvudet i behåll - och slippa skador. Därför arbetar vi främst för att få människor att förstå vikten. Man använder inte bilbältet för att slippa böter, utan för att slippa skador. Så vill vi att det ska bli med cykelhjälmen.

kryckan säger: Har ni någon statistik på om hjälmanvändandet ökat?

   Ingemar Skogö säger: Ja. Användandet har ökat något sedan lagen infördes, till 21 procent från 18 procent. Det pekar åt rätt håll, men det är alldeles för tidigt att säga något säkert. Sedan finns stora skillnader regionalt. I Stockholm är till exempel användandet uppe på 60 procent, i exempelvis Västervik bara på 5 procent.

säger: Hej om man har en cykel som är till knäna måste man ha hjälm då?

   Ingemar Skogö säger: Ja, det måste man. Dock inte på trehjuling, men det är ju något vi rekommenderar. Barnavårdscentralerna rekommenderar det.

ar säger: ca 4000 skadas varje år i cykelolyckor, hur många är det då där de skadade är under 15?

   Ingemar Skogö säger: Vi har tyvärr ingen sådan statistik att tillgå just nu.

hannae säger: Tittar man på hur andra länder gjort för att få acceptans för allmän hjälmlag, t ex Australien?

   Ingemar Skogö säger: Ja det har vi. Vi har gjort en kunskapsstudie med erfarenheter från hela världen, eftersom det fanns en rädsla att cyklandet skulle minska. Vi har tittat på Australien, Nya Zeeland, Kanada och USA. På vissa ställen minskade cyklandet temporärt, men kom tillbaka igen. I till exempel Australien minskade dödsolyckorna med 45 procent. När det gäller frågan om skadade under 15 är svaret: 1000 av de totalt 2655 lindrigt, svårt skadade och döda.

otto säger: Kan du tänka dig andra kontroversiella åtgärder för trafiksäkerheten gällnade oskyddade trafikanter, kanske någon typav förarbevis för att framföra cyklar i storstäder?

   Ingemar Skogö säger: Det är en tanke som känns långsökt. Däremot har vi föreslagit en hastighetssänkning till 30 km/h för alla som passerar en buss, för att skydda de oskyddade som stiger av bussen.

burt säger: Varför har man knappt hört om cykelhjälmslagen?

   Ingemar Skogö säger: Vi har en brett upplagd kampanj. Men vi valde att dra igång den nu när cykelsäsongen inleds. Och den riktas mot skolor och föräldrar och kommer att synas nu den närmaste tiden.

Emma säger: varför inte införa lag på hjälm när man åker tex inlines.. Är väl lika farligt som att cykla??

   Ingemar Skogö säger: Det är en bra fråga. Vi får ta en sak i taget, men de flesta inlinesåkare har faktiskt hjälm. Sedan är ett skälet när det gäller cykel att det dör ett 30-tal personer varje år. Med inlines har vi inte noterat något sådant.