"De riskerar människors liv"

Facket kräver att alla t-banevagnar undersöks

NYHETER

Facket vill stoppa alla äldre t-banevagnar för en teknisk undersökning.

Både Connex och Arbetsmiljöverket säger nej. Bara en viss typ ska kontrolleras.

- De riskerar människors liv, säger Jannis Konstantis, ordförande för t-baneförarna i Seko.

Enligt brandkåren kunde branden slutat med katastrof.

Måndagens brand i Rinkeby är den värsta som drabbat t-banan hittills i Stockholm.
Foto: lars pehrsson/scanpix
Måndagens brand i Rinkeby är den värsta som drabbat t-banan hittills i Stockholm.

Branden på måndagsmorgonen är den värsta som någonsin drabbat t-banan i Stockholm.

Brandkåren är förvånad över hur snabbt branden fick fäste - och hur omfattande den blev.

Man säger också att det kunde gått oerhört mycket värre. Den kraftiga röken orsakade panik. Hundratals människor skulle ut och brandmännen hade svårt att ta sig ner. Det kunde lika gärna slutat med en katastrof.

"Det var mycket nära"

- Alla inblandade hade tur. Utgången är ett fantastiskt resultat utifrån förutsättningarna, säger brandingenjören Mats Kero till SVT Aktuellt.

Hade tåget inte stannat vid stationen utan fortsatt in i tunneln hade det sannolikt gått mycket illa.

- Då måste man ju ut ur tågsetet och vandra efter spåret. Och då blir det mycket sämre förutsättningar, säger Kero.

Han pekar också på att en t-banevagn innehåller mycket brännbart material. Det samlas dessutom damm och oljerester som blir rena raketbränslet vid en eldsvåda.

- Det var lyckliga omständigheter att det gick så bra. Tåget stod vid perrongen och människor kunde ta sig ut för egen maskin. Men det var nära. Mycket nära.

Skyddsombuden kräver stopp

Skyddsombuden vid tågföretaget Connex vill ha ett totalstopp på alla äldre vagnar tills de kontrollerats. Över 600 000 människor reser varje dag med kollektivtrafiken i Stockholm och en majoritet åker t-bana och skyddsombuden säger att man inte kan garantera säkerheten.

Klockan 13.30 beslutade skyddsombuden att stoppa alla äldre vagnar av säkerhetsskäl.

Men så blir det inte. Arbetsmiljöverket körde över facket och ändrade beslutet till att gälla enbart vagnar av samma modell som den som brann.

Av 294 gamla vagnar stoppas nu bara knappt hälften.

Bara knappt hälften kontrolleras

- Vår utgångspunkt var att alla äldre vagnar skulle stoppas eftersom de har samma teknik som den som nu brann, säger Jannis Konstantis, vice ordförande för t-baneförarna på röda linjen.

- Arbetsmiljöverket tycker att bara vagnar av en viss typ ska undersökas. Vi tycker att de riskerar människors liv.

- Hur många ska behöva skadas eller dö för att Arbetsmiljöverket ska agera?

På Connex tonar man ner riskerna. Företages säkerhetschef Claes Gotthold säger att en rad myndigheter konsulterats vid det möte som fick Arbetsmiljöverket att upphäva skyddsombudens beslut.

- När det gäller Seko så går vi på det besked som Arbetsmiljöinspektionen gett. Men jag bedömer att Arbetsmiljöverket har haft underlag för sitt beslut. Man har haft kontakter med bland annat Räddningsverket och polisen under dagen.

Kritisk till polisen

Gotthold är kritisk till polisens slutsats att branden beror på ett tekniskt fel, inget annat.

- Det får stå för dom. Deras undersökning kommer att bli underlag för Statens haverikommission, som nu tar över, säger Gotthold.

Connex kommer nu att ställa 140 vagnar av den äldre typen. Under natten börjar man sedan gå igenom dem.

- De som är klara sätts i trafik i morgon. Övriga får vänta, så det kommer sannolikt att påverka trafiken, säger Gotthold.

Värst drabbas den blå linjen, där ett antal tåg dras in. Trafiken ersätts med bussar.

Tågia, som står för underhållet av tunnelbanevagnarna, undersöker om det har slarvats med underhållet av elmotorerna i de gamla vagnarna.

– Det har funnits en misstanke om det, det är skälet till utredningen, säger Tony Holmgren, underhållsansvarig för tunnelbanevagnarna på Tågia.

Misstanken gäller att man inte "blåst ur" - rengjort - motorerna när så skulle göras. Att slarva med rengöringen innebär brandrisk.

Enligt Tony Holmgren finns det ingen misstanke om att man skulle slarvat med den här typen av underhåll på de gamla vagnar som trafikerar den blåa linjen.

Tidigare artiklar (19 mars)

13 incidenter på åtta år

Robert Triches, Caroline Olsson