Brandvarnare i t-banan stängdes av

Hård kritik mot brandsäkerheten på t-banevagnar

NYHETER

Brandvarnarna i de flesta av de nya tunnelbanevagnarna i Stockholm är sedan länge urkopplade. Larm saknas dessutom på nästan alla perronger, vilket kritiseras hårt av facket.

  Storstockholms lokaltrafik (SL) anser dock inte att säkerheten äventyrats.

Vid den omfattande branden på stationen i Rinkeby för några dagar sedan var det en av de gamla vagnarna som fattade eld. Alla dessa vagnar, nära 300 stycken, saknar helt brandlarm. De nya vagnarna, 271 stycken, har larm, men i 200 har larmet kopplats ur, uppger Sveriges Radios Ekoredaktion.

Liv sätts på spel

- Det här är ett jätteproblem. Det finns risk för att liv sätts på spel, säger Jannis Konstantis, vice ordförande för Sekos fackklubb i tunnelbanan.

Klubben reagerade kraftigt på branden i Rinkeby. Polisanmälan har gjorts mot beställaren SL, entreprenören Connex och Tågia som sköter underhållet av tunnelbanevagnar. På SL anser man dock att kritiken är överdriven.

– De brandvarnare som sitter vid luftintagen på de nya vagnarna finns kvar. Det är bara larmen inne i vagnarna som vi stängt av, beroende på att antalet falsklarm blev för många. Dels tappade folk tilltron till larmen, dels fick vi stora problem med trafikförseningar, säger Johan Hedenfalk, säkerhetschef på SL.

”Små risker”

- Vi gjorde bedömningen att risken för att en allvarlig situation skulle uppstå inne i en vagn var mycket liten eftersom vi har väldigt korta körsträckor mellan stationerna.

Falsklarmen berodde på att brandvarnarna utlöstes av damm och fukt. Svårigheterna att hitta ett fungerande system har också lett till att SL dröjt med att installera varnare på perrongerna.

– Men ett nytt system är på gång nu. Och vi räknar med att kunna hitta ett system även för vagnarna inom kort, säger Hedenfalk.

TT