Pärsons erkänner: Innehållet är samma

NYHETER

Charkuteriföretaget Pärsons grönmärkta skinka marknadsförs som fettsnål och kostar mer än den vanliga rödmärkta smörgåsskinkan.

Men det är exakt samma produkt.

Charkuteriföretaget Pärsons är den största leverantören av smörgåsmat i Sverige med fabriker i Helsingborg och Halmstad.

I sortimentet finns dels en grönmärkt fettsnål skinka, dels en vanlig smörgåsskinka i rödmärkt förpackning.

Grönmärkt dyrare

Båda finns i förpackningar om 100 gram och är storsäljare.

Men många är omedvetna om att produkten är exakt densamma i båda förpackningarna.

Enda skillnaden: den grönmärkta varianten är 10 kronor dyrare per kilo i inköpspris för butikerna.

–?Att ta mer betalt för samma produkt verkar väl magstarkt och är upprörande ur konsumentens synvinkel, säger Per Milkingsson, jurist på Konsumentverket.

”Vilseledande”

Pärsons medger att produkterna är identiska.

–?Innehållet är detsamma, det är helt rätt. Från början var det två skilda produkter. Men vi har nu gjort kvaliteten högre på den röda, lika hög som den gröna, på samma råvara i bägge, säger Kent Svensson, försäljningsansvarig på Pärsons, till Ekot.

– Det är solklart att det handlar om vilseledande marknadsföring. Ur etisk synpunkt är det ytterst tveksamt, säger Per Milkingsson.

Läs mer:

Annika Sohlander