”Viktigast blir ett bra kvalresultat”

Björn Wirdheim gör comeback som krönikör på sportbladet.se

NYHETER

DET HAR VARIT ett långt uppehåll sedan det

säsongsinledande Champ Car loppet i Long Beach. Närmare sex veckor och under den tiden har vi bland annat hunnit med två testdagar på kortovalen i Milwaukee där årets tredje deltävling kommer att äga rum. Mestadels av tiden har jag spenderat i England där jag nu är bosatt men jag har även passat på att se ut en lägenhet i Indianapolis där jag kan bo temporärt under säsongen. Indianapolis är mest känt för stortävlingen Indy 500 som körs varje år men det är också här som de flesta racingteamen är baserade. HVM som jag kör för har liksom många andra stall sin bas på ökända Gasoline Alley och när Stefan Johansson drev sitt CART-team några år sedan så gjorde han det i samma byggnad. Många förare föredrar att bo i Kalifornien eller Florida men de som inte flyttar dit finner man i regel i Indianapolis. Själv vill jag vara i närheten av mitt stall emellan loppen, åtminstone under mitt första år när det är viktigt att lära känna varandra.

???

Jag befinner mig nu i Monterrey, Mexico dit jag kom under gårdagen. Det är här årets andra tävling körs och till skillnad från Long Beach så är det här en permanent bana. Monterrey är en gammal industristad där man producerat främst stål och glas. Glasproduktionen lever vidare men stålverken är numera nedlagda. Man har preserverat de gamla byggnaderna, moderniserat dem inuti och byggt en racingbana runt hela området som samtidigt gjordes om till en park. De gamla fabrikerna utgör nu en intressant kuliss.

Liksom samtliga banor på årets kalender (bortsett från Montreal) så har jag aldrig kört här tidigare och det är därför viktigt att jag samlar på mig så mycket information som möjligt innan det blir dags för det första träningspasset. Alla förare får tillgång till banan under två timmar dagen innan och därmed en möjlighet att gå runt tillsammans med sina ingenjörer för att diskutera de olika partierna och se om det gjorts några förändringar sedan året innan.

När allting är färdiganalyserat ifrån en racehelg sätter ingenjörerna omgående igång med att förbereda sig inför nästa lopp. De utgår då ifrån deras data från tidigare år och sammanställer allting i dokument som skickas över till mig. Det kan vara allt ifrån utväxlingar till utförliga rapporter om de olika körpassen och med hjälp av den informationen kan jag skapa mig en bild av vad jag har att förvänta mig.

Jag får samtidigt en bra idé om i vilken riktning vi skall gå med inställningarna under träningen, förutsatt att ändringar är nödvändiga. När man rekar banan är det utväxlingen som är den viktigaste informationen man kan ha med sig. Själv memorerar jag alltid vilken växel jag skall använda mig av i de olika partierna. Enklast är att komma ihåg exakt hur många nerväxlingar som krävs inför varje kurva eftersom man aldrig hinner med att läsa av instrumentpanelen när det väl är dags att styra in. Men man måste också ta en nogrann titt på banmarkeringarna för att se om det finns någon tid att tjäna genom att gena över dessa. Just här i Monterrey så är de väldigt höga vilket innebär att man lätt upprör bilens balans om man genar för mycket. Men emellanåt måste man bortse från det eftersom greppet ibland är bättre på just banmarkeringen och man är istället tvingad att använda dem för att framvagnen skall greppa ordentligt.

???

Viktigast den här helgen blir att arbeta för ett bra kvalresultat. Det är förvisso inte lika svårt att köra om här som det var i Long Beach, men skall man ha chans på ett topp resultat så krävs det en startposition i de främre startleden om man inte vill behöva förlita sig på gulflaggssituationer och tursamma strategier. Jag känner mig i bra form och ser fram emot att komma igång med helgen samt pröva några saker som jag kom underfund med under det föregående loppet.

Läs också:

Björn Wirdheim, 25, tar ny sats. Efter ett år som testförare i formel 1 kör han i år Champ Car-serien. Men det handlar inte om någon nedtrappning. – Om två år ska jag vara tillbaka bland de stora pojkarna, säger han. Från och med i dag kan du, på sporbladet.se, läsa krönikor av Björn Wirdheim inför varje race i Champ Car-serien. Här skriver han direkt från Monterrey, Mexiko.

Björn Wirdheim (websport@aftonbladet.se)