Whiskas viker sig

Reklamfilmen med kinesiska "hämtfrun" ska inte sändas mer

1 av 4
Whiskas "hämtfru" från Kina -Vi är väldigt ledsna, vi hade inte en tanke på att människor kunde uppfatta den som kränkande, säger informationschefen Bibbi Folke. Reklamfilmen har dragits tillbaka.
NYHETER

En smilande ninja, en galen samuraj, Oumi.

Asiater förlöjligas allt oftare i reklam, tv, film och musik.

Nu tvingas kattmatsföretaget Whiskas stoppa sin film med den kinesiska "hämtfrun".

Ett 20-tal personer har hört av sig till tillverkaren Masterfoods för att de tyckt att Whiskasreklamen med den husdjursliknande "hämtfrun" från Kina varit stötande. Företaget har nu snabbt dragit tillbaka reklamen.

Informationschefen Bibbi Folke säger:

- Den ska inte sändas mer.

Blir förlöjligade

Tobias Hübinette, som kom från Korea till Motala på 70-talet, skrev i går om rasismen mot asiater på Aftonbladet Debatt.

Han upplever allt oftare att asiater förlöjligas i reklam och andra sammanhang.

- Många killar känner sig fula och oattraktiva. Mina väninnor som också är adopterade verkar få höra allt värre saker, att de skulle vara köpta.

Judith Skoglund, 29, sitter på en av Göteborgs uteserveringar. Hon kom till Sverige från Filippinerna för tio år sedan.

Fick sparken

- Jag var den enda asiaten på mitt jobb och fick aldrig höra något positivt. Men om jag gjorde något litet fel så fick jag en jätteutskällning. För ett tag sedan fick jag sparken.

- Vissa ögonblick känner jag att jag inte tillhör samhället, säger Judith Skoglund.

Tobias Hübinette arbetar på en doktorsavhandling om hur koreanerna i Korea ser på väst och de över 160000 bortadopterade barnen. Den ska vara klar i höst.

Kerstin Danielson