Skandias besked: Du får inte ett öre

Hans fru dog i katastrofen - tar strid mot försäkrings-bolaget

1 av 2 | Foto: MAGNUS WENNMAN
förlorar 2,3 miljoner Carl Michael Bergman förlorade sin hustru Cecilia i tsunamikatastrofen. När han försökte få ut livförsäkringen visade det sig att den inte längre gällde.
NYHETER

Den 26 december dog Carl Michael Bergmans fru Cecilia i flodvågskatastrofen i Thailand.

Några veckor senare upptäckte han att de försäkringsskydd som familjen hade - eller trodde att den hade - inte gäller.

För Bergman, som nu är ensamstående med två barn, har det varit en omskakande upplevelse att gå i strid mot Skandia Liv och Handelsbanken. Han har stämt försäkringsbolaget och tänker även stämma banken.

- Även om jag inte vinner hoppas jag att processerna blir en varning för andra, säger han.

Jag träffade Bergman i Thailand i januari. Då gick han bland ruinerna av Mukdara Beach Resort, där hustrun Cecilia försvann. Han letade efter någon som kunde ha sett henne.

Dagen efter fick han bekräftat att Cecilia hade omkommit. Carl Michael Bergman hade tur i så måtto att hennes kropp återfanns; han kunde ge sin livskamrat en begravning.

Carl Michael och Cecilia Bergman trodde att de hade tryggat sin ekonomi.

1997 tecknade de var sin livförsäkring i samband med att de köpte en bostadsrätt. Om någon av dem dog skulle den andre få 1,5 miljoner kronor.

Varje år betalade de premien, som inte var särskilt hög. För Cecilia var den drygt 800 kronor.

Försäkringen upphörde

Men när Bergman kontaktade Skandia Liv i januari fick han beskedet att Cecilias försäkring hade upphört. Hon hade inte betalat den senaste premien, sommaren 2004.

- Det är obegripligt, säger Bergman. Hon var extremt noggrann med alla räkningar.

Ännu märkligare var att Skandia gav två versioner. Enligt den första skulle bolaget ha skickat ut en avi 11 juni, en påminnelse 11 juli och en uppsägning av försäkringen den 24 juli.

Enligt den andra versionen skickades avin ut den 11 juni, en påminnelse den 10 augusti och sedan upphörde försäkringen automatiskt.

Vilken version ska Bergman tro på?

Själv ser han två möjligheter. Antingen gick avierna aldrig iväg från Skandia eller också slarvade posten bort dem.

Familjen Bergman tillbringade sommaren på Gotland och hade eftersändning som fungerade dåligt. Cecilia klagade hos Adressändring, som betalade kompensation.

Men det största mysteriet, tycker Bergman, är hur Skandia Liv kunde annullera en livförsäkring utan att meddela kunden.

För det är ju innebörden av bolagets senaste version.

Bengt-Åke Fagerman är vice vd på Skandia Liv. Han hävdar att det inte finns några som helst tveksamheter. Det gick ut en avi och en påminnelse. Därefter upphörde försäkringen.

Men varför fick Carl Michael Bergman först ett besked med andra datum?

- Det var ett misstag. En handläggare gav felaktiga uppgifter. Jag vet inte varför, säger Fagerman.

Inga pengar från banken

Skandia tänker inte betala ut några pengar.

Det tänker inte heller Handelsbanken. När Carl Michael och Cecilia köpte bostadsrätten la de alla sina lån, tre miljoner kronor, i banken.

Som tack fick de gratis låneskydd. Om någon av dem dog skulle banken skriva av hälften av lånen. Trodde de.

Gratis låneskydd är en lockvara, ett sätt för banken att förmå kunder att samla sina lån på ett ställe.

Cecilia och Carl Michael hade alla lån gemensamt. Men när Cecilia dog visade det sig att låneskyddet bara gällde Carl Michael.

Om han hade dött skulle banken ha avskrivit halva lånet, 1,6 miljoner. Men nu dog Cecilia och banken skriver inte av ett öre.

Det beror på att bara Carl Michael skrev under ansökan om låneskydd 1997. Visserligen frågade han så sent som förra året, när han och Cecilia förhandlade om räntan på lånen, om "vi", det vill säga han och Cecilia, hade låneskydd. Svaret var ja.

Men ett muntligt svar är en sak, papper ett annat.

Peder Wiberg är chef för Handelsbanken Sergel där familjen Bergman har sina lån. Jag ringer och frågar om inte banken bör tala om för två makar att bägge ska skriva under låneskyddet.

- Det är inte rimligt att vi ska informera om alla de 400 produkter vi har, svarar Wiberg.

Så mycket är alltså servicen på Handelsbanken värd.

Bland Carl Michael Bergmans bank- och försäkringspapper finns en del formuleringar som förr lät bra men som nu är meningslösa, till exempel:

Kan tvingas flytta

"Ditt Låneskydd, en värdefull trygghet."

Eller Skandias:

"Med vårt rykte har vi inte råd att göra fel."

- Hannes, Nils och jag kommer att överleva, säger Bergman. Jag kanske får sälja lägenheten och leta efter något billigare. Men på nåt sätt kommer det att gå.

Det som gör honom upprörd, och kränkt, är att han så länge var en värderad kund hos Skandia och Handelsbanken.

Men när Cecilia dog och Bergman behövde hjälp var det bara paragrafer som gällde.

- Det råd jag kan ge andra är att de bör se över sina försäkringar och bankpapper väldigt noga, säger han.

Peter Kadhammar