Ålandsfärja på grund

Kunde återvända till kaj för egen maskin

Eckerölinjens m/s Alandia gick på grund strax utanför hamnen i Eckerö sent på måndagseftermiddagen. Enligt rederiet finns inga rapporter om att färjan skulle sprungit läck.
Foto: Jonas Edsvik/Lehtikuva/SCANPIX
Eckerölinjens m/s Alandia gick på grund strax utanför hamnen i Eckerö sent på måndagseftermiddagen. Enligt rederiet finns inga rapporter om att färjan skulle sprungit läck.
NYHETER

Ålandsfärjan m/s Alandia gick på grund utanför Berghamn på Eckerö på Åland sent på måndagseftermiddagen när färjan närmade sig kajen. Larmet kom 18.12 finsk tid.

– Men med hjälp av en kustbevakningsbåt och en liten bogserare kunde färjan ta sig loss och gå in till kaj för egen maskin, säger Seppo Laitala på sjöräddningscentralen i Åbo till aftonbladet.se.

– Det var precis utanför hamnen som hon gick på. Men vädret är lugnt och hon tar inte in något vatten, säger Lars-Olof Jöckert på Sjöräddningscentralen i Göteborg till aftonbladet.se.

Seppo Laitala i Åbo bekräftar att det aldrig blev särskilt dramatiskt.

– Vi hade beredskap att skicka iväg helikopter, men den hann inte lyfta innan vi fick veta att färjan kommit loss, säger han till aftonbladet.se.

Inga personskador

Väl inne vid kaj kunde passagerarna själva gå i land igen.

Det finns 192 passagerare och 61 besättningsmän ombord.

Enligt ett pressmeddelande från rederiet Eckerölinjen har inga personskador rapporterats.

Enligt uppgift ombads passagerarna att ta på sig flytvästarna efter grundstötningen. Några livbåtar ska inte ha satts ut.

Olycksfärjan ms Alandia går på sträckan mellan Eckerö och Grisslehamn.

Dykare ska inspektera fartyget under kvällen.

På grund i december

I december förra året gick Alandia på grund i Holmsund utanför Umeå. Alandia hade chartrats som ersättningsfartyg för Casino Exprtess som tidigare grundstött på nästan samma ställe.

Enligt Hufvudstadsbladet var det troligen en störning i styranordningen som låg bakom grundstötningen. I Ålands sjörättsdomstol berättade färjans befälhavare att fartygets autopilot plötsligt slutade gira.

Robert Triches, TT