Tiotusentals kom inte in på banken

När räkningarna skulle betalas fungerade inte banken på internet

NYHETER

Under söndagseftermiddagen drabbades Föreningssparbankens internetkunder i Stockholm av svårigheter på bankens nydesignade sidor.

Inloggningen fungerade inte och konstiga felmeddelanden kom upp.

Oroande för många som satt sig att betala räkningarna den sista söndagskvällen i månaden.

Tre gånger under söndagen fick kunderna problem med internetbanken. Det första avbrottet kom vid halvfem-tiden och varade ett par timmar.

Senare uppstod två avbrott, ett varade en halvtimma, det andra ungefär en timme.

Eva-Kristin Öhman är chef för internetbanken i Föreningssparbanken. Hon beklagar avbrotten som berörde de 178 000 kunderna i Stockholmsområdet.

- Men problemen är åtgärdade och vi har inte haft några fler avbrott, säger hon till aftonbladet.se på måndagen.

- Felet hade inte med själva banken att göra och inte heller med att sidorna fått ett nytt utseende. Det var en bakomliggande koppling som orsakade det.

Betalningar fungerar

Hon försäkrar att felet inte påverkar några av de fasta funktioner kunderna lagt in, till exempel på förhand upplagd betalning av räkningar.

- Inga betalningar har avvisats för att systemet hade ett avbrott, de kommer att löpa som vanligt. Om en betalning avvisas beror det på andra saker som att mottagaren till exempel inte tar emot e-betalning.

Om någon skulle få problem med sina betalningar orsakade av nedgången internetbanken ska man höra av sig till bankens kundtjänst.

Föreningssparbankens presschef, Jesper Bengtsson, säger till aftonbladet.se att bankens kunder ska hållas skadelösa om de drabbas av någon förlust på grund av avbrottet.

- Om en betalning inte gått fram på grund av att vi haft tekniskt fel och man på grund av det får en förseningsavgift så ska vi stå för det.

Simone Söderhjelm