– Jag skrev bombhoten

Baronen erkänner – la attrapper i Södertälje hamn

häktades i går Sammanlagt krävde baronen 170 miljoner kronor. Allt tyder på en kraschad ekonomi.
Foto: henry lundholm
häktades i går Sammanlagt krävde baronen 170 miljoner kronor. Allt tyder på en kraschad ekonomi.
NYHETER

Baronen var skuldsatt och desperat.

Därför pressade han Astra Zeneca och länsstyrelsen på 170 miljoner och placerade ut falska bomber i Södertälje hamn.

– Jag skrev hotbreven, erkände han i går.

Den 39-årige mannen, som kommer från en anrik adelssläkt, häktades i går. I ett polisförhör har han erkänt två utpressningsförsök:

I oktober 2003 skrev han ett anonymt hotbrev till Astra Zeneca och krävde 7 miljoner euro.

I slutet av maj i år skrev han till länsstyrelsen i Stockholm och krävde 12 miljoner euro.

Pengarna, som aldrig betalades ut, motsvarar över 170 miljoner i svenska kronor.

"Bara attrapper"

För att lägga kraft bakom det senaste kravet placerade han ut "bomber" i hamnen i Södertälje.

– Men det var bara attrapper, inga riktiga bomber, säger han i förhören.

Baronen har inte förklarat varför han begick brotten, men allt tyder på en kraschad privatekonomi.

– Vi kommer att göra en grundlig utredning av hans ekonomi och sociala situation, säger åklagaren Hans-Jörgen Hanström.

Den 39-årige adelsmannen har hatat myndigheter i många år. Avskyn stegrades då hans jordbruk

granskades i slutet av 1990-talet.

Han åtalades för brott mot djurskyddslagen men rättegången blev aldrig av eftersom baronen fick stämningsansökan när preskriptionstiden var över.

Fick avveckla gården

Delgivningsmännen sökte honom förgäves vid ett tiotal tillfällen. En gång gick det till handgripligheter, vilket baronen senare åtalades för.

Han tvingades avveckla huvuddelen av sin jordbruksverksamhet när kommunen slutade att arrendera ut mark till honom.

Baronen fanns med i utredningen kring utpressningen mot Astra Zeneca redan 2003. Men bevisen höll inte för ett gripande.

– När brevet till länsstyrelsen dök upp så visade det stora likheter med det tidigare Astra Zeneca-brevet, säger Hans-Jörgen Hanström.

Tidigare artiklar

Andreas Harne, Jens Kärrman