Krav på tillstånd för mopedkörning

Marcus, 15: Det tycker jag är dumt

NYHETER

En ny utredning vill skärpa kraven på mopedförarna:

Körkort och 16 år för EU-moppe.

Förarbevis och 15 år för vanlig.

– Det tycker jag är dumt, säger moppeägaren Marcus Hellberg,15, till aftonbladet-tv.

De borde ta fram en ny säkerhetslag i stället, säger Marcus Hellberg, 15.
Foto: ESBJÖRN GUWALLIUS
De borde ta fram en ny säkerhetslag i stället, säger Marcus Hellberg, 15.

En statlig utredning presenterades på fredagen där man vill höja kraven på mopedister. Orsaken är att man vill öka trafiksäkerheten. Mopeder är, enligt utredningen, det ”farligaste transportmedlet”.

– Vi föreslår därför 16 år för EU-moped. Då följer vi det som står i EU-direktiven, där riktvärdet är 16 år, säger utredningens ordförande, före detta kammarrättslagmannen Valter Nilsson till TT.

Men 15-årige moppedisten Marcus Hellberg håller inte med:

– Det är dumt. De borde ta fram en ny säkerhetslag i stället, säger han.

Dessutom tror han att de flesta trafikolyckor beror på att folk trimmar sina moppar.

Teori och praktik

Förutom att åldern höjs kräver utredarna att ett körkort införs för EU-mopeder. Körkortet ska kunna utfärdas till den som är lägst 16 år, har ett körkortstillstånd samt klarat Vägverkets teori- och praktikprov.

Även kraven på att köra vanliga mopeder höjs. Det nya är att mopedisten måste genomgå ett antal teoretiska och praktiska prov i Vägverkets regi för att få ett förarbevis.

”Verkar onödigt”

Någon större oro att de nya reglerna skulle minska försäljningen av mopeder finns inte.

– Jag tror inte färre personer kommer att köpa EU-moppe på grund av att åldersgränsen höjs. De flesta som köper EU-mopeder är i 35-årsåldern, säger Göran Mirkovic på Mopedbutiken i Sollentuna till aftonbladet.se.

– Men det där med körkort verkar lite onödigt, fortsätter han.

Huvuddelen av de nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2008.

Karl Thor