Inte svårt att åka fort

Björn Wirdheim inför Milwaukee: Det svåraste är att hantera trafiken

NYHETER

Befinner mig just nu i Milwaukee, Wisconsin där Champ Car-seriens tredje deltävling körs i helgen. Sist ni hörde av mig var förra racehelgen i Mexico där jag hoppades på ett bra kvalresultat. Det misslyckades vi tyvärr med, men kunde ändå vända helgen till det bättre under söndagen då vi med en depåstrategi som slog in på allas förväntningar ledde i totalt 18 varv.

Tyvärr räckte det inte hela vägen eftersom jag fick slut på bränsle under sista varvet och föll till åttonde plats. Jag lyckades precis ta mig fram och över mållinjen men det kändes ändå som om vi nått ett viktigt genombrott efter en tuff inledning på säsongen.

Det här blir mitt första ovalbanelopp och därför borde jag normalt sett inte ha alltför höga förväntningar.

Men faktum är att HVM genomförde ett perfekt lopp här förra säsongen, där de tog både pole position, snabbaste varv och seger. Dessutom blir detta den första banan som jag har tidigare erfarenhet ifrån då vi var här och testade för drygt en månad sedan.

Under testen satte vi konkurrenskraftiga tider under både de korta körpassen och de längre när vi hade en tyngre bil med mer bränsle i tanken. Det svåra blir dock inte att åka fort utan att hantera trafiken på ett bra sätt. Milwaukee är en kortoval som bara är en mile lång med knappt någon bankning i de två kurvorna. Halvvägs igenom de 225 varven vi kommer att köra på lördag, är ytterspåret så pass smutsigt av gamla gummirester att det blir svårt att åka jämsides med varandra. Dessutom finns det ett antal gamla rävar i serien som känner till en mängd tjuvtricks.

Bränsleförbrukningen kommer att bli en nyckelfaktor här i Milwaukee och under det förra loppet i Mexico fick jag mycket träning på att köra bränslesnålt.

Då räckte det inte hela vägen men med den erfarenheten jag nu samlat på mig på det området tänker jag inte låta det inträffa igen. Kvalordningen bestäms av träningstiderna under det fria träningspasset och det blir därmed viktigt att sätta bra tider där med. Mellan träning och kval finns det andra klasser som kör på banan vilket påverkar greppet för Champ Car-förarna negativt. Under kvalet får vi till skillnad mot de tidigare loppen banan för oss själva under ett antal varv. Normalt sett fem varv för att komma upp i fart och sedan två varv där det gäller att sätta en snabb tid. Den snabbaste tiden räknas som vanligt.