Ät snorkråkor och fis för ett längre liv

Forskarna bevisar att äckelpäckel är nyttigt

NYHETER

Vill du leva ett friskt, långt liv?

Då ska du peta näsan - och äta upp snorkråkan.

Dessutom är det hälsan själv att lägga av en rejäl brakare då och då.

Dåliga vanor är inget att vara rädd för. Tvärtom.

Ny forskning, som redovisas på Londontidningen The Suns hälsosidor, visar på helt nya vägar till vällevnad.

Peta näsan - och ät. Australiensiske lungexperten professor Friedrich Bischlinger säger att snorkråkor är rena hälsokosten.

-När blandningen når magen fungerar det som medicin, säger professorn.

Snörvla och svälj

Snyt dig inte. I stället ska du snörvla. Och svälja. Snyter du dig riskerar du att trycka in infektionen i bihålorna.

Släpp dig. Fisaren visar sin omgivning att han livnär sig på en hälsosam diet av fibrer. En pruttproducerande fiberdiet har dessutom visat sig ha gynnsamma effekter mot cancer i magen.

Holländska experter rekommenderar minst 15 brakare om dagen.

Barnsligt är bra

Kan du inte låta bli att trumma med fingrarna och pilla på allt du ser?

Var tacksam. En riktigt pillig person gör av med 350 extrakalorier per dag. Det motsvarar 45 minuter på en träningscykel.

Skvaller bör uppmuntras. 40 minuters skitsnack om chefen bränner 38 kalorier - och hjälper dig att varva ned på ett bra sätt.

Ett långt varmt bad sänker blodtrycket och tar 57 kalorier till.

Var grundlig när du provar kläder. 20 minuter i omklädningsrummet drar 48 kalorier. Och om du sminkar och kammar dig i en timme blir du av med 166 kalorier till.

Var barnslig, då lever du längre och åldras långsammare.

Jord ger mineraler

Tugga tuggummi så ökar din salivproduktion dessutom sker en viss mekanisk rengöring av tänderna.

Ät jord. bakterierna och mineralerna i marken har en gynnsam effekt för hälsan. Förutsättningen är förstås att den förtärda jorden inte kommer från fabriksområden, jordbruksfastigheter eller från ställen där folk rastar sina hundar.

Onanera mera. Regelbundna handtrallor minskar risken för prostatacancer med upp till en tredjedel enligt australiensiska forskare.

Menstruationskramperna hos kvinnor kan minskas genom onani eftersom orgasmerna frigör endorfiner som har en avslappnande effekt.

Svante Lidén