Tidningen Metro stäms

Konsumentombudsmannen stämmer Metro för förstasidor med reklam

NYHETER

KO stämmer tidningen Metro inför Marknadsdomstolen för att ha utformat två förstasidor som nyheter trots att det handlade om reklam.

De båda förstasidorna berättade om ett tv-spel respektive glassnyheter. Sidorna var intill förväxling komponerade som nyhetssidor vad gäller text, bild och layout, anser konsumentombudsmannen (KO) Karin Lindell och konstaterar att annonserna därmed inte uppfyller marknadsföringslagens krav på att reklam ska vara utformad så att det tydligt framgår att det handlar om just reklam.

Den är inte alltid tillräckligt med en liten annonsmarkering i ena hörnet, tycker KO och känner oro för tendensen där reklam liknas vid redaktionellt material.

”Medier som säljer reklamplats på det här viset riskerar att tappa förtroende hos läsarna. Det är viktig med tydliga gränser mellan redaktionellt och kommersiellt innehåll i såväl press, radio som tv”, säger KO i ett pressmeddelande.

TT