Dyngfulla svenskar på midsommarafton

Tyska Ikea tvingas dra tillbaka reklamfilm

Svenskt midsommarfirande i Ikeas reklamfilm.
Svenskt midsommarfirande i Ikeas reklamfilm.
NYHETER

Ikea i Tyskland hånar svenskarna och deras midsommarfirande.

Reklamfilmer visar dyngfulla svenskar i folkdräkter, hembränt i dunkar, slagsmål och halvnakendans på en gammal Volvo.

Nu tvingar svenska Ikea tyskarna att dra tillbaka reklamen.

Reklamfilmerna – som producerats av tyska Ikea utan vetskap hos det svenska kontoret - visas på de stora tv-bolagen Sat1 och RTL.

I en av filmerna sitter folkdräktsklädda svenskar runt ett långbord vid en röd stuga med vita knutar.

”Åh, vad trevligt, vill ni ha lite?”, säger någon på klingande svenska och häller hembränt ur en dunk i kåsorna på bordet.

”Mera, mera”, säger någon och så skålas det och skriks ”Tjohoppfallerallanlej”.

Fullt slagsmål

Sen är matkriget och slagsmålet i full gång.

De övriga filmerna fortsätter i samma stil – blonda tjejer i mamelucker dansar på motorhuven till en gammal Volvo prydd med svenska flaggan, det idkas älskog i buskar och skålas och skrålas.

Samtliga tre filmer avslutas med:

”Som tur är har vi bara tagit med oss det bästa från den svenska midsommaren – midsommarvansinnespriserna!”

”En fest för alla sinnen!”

Kampanjen fortsätter på tyska Ikeas hemsida. Där kan besökarna läsa om hur svenskarna firar midsommar.

”På midsommar dansar vi svenskar traditionellt groddansen. En anspråksfull dans med en koreografi som utövats i århundraden, som vi svenskar dansar runt ett utvändigt dekorerat midsommarträd. En fest för alla sinnen!”

Tvingas dra tillbaka reklamen

– Filmerna är ironiskt menade, säger Kai Hartmann, pressansvarig vid Ikea Deutschland till Svenska Dagbladet.

– Här i Tyskland är vi inte vana vid sådant. Jag menar, att vuxna människor hoppar omkring som små grodor och dricker för mycket sprit.

Men Ikeas svenska kontor tyckte inte alls att filmerna var särskilt roliga.

Tyska Ikea tvingas nu dra tillbaka reklamen.

- Vi tycker inte att den representerar varken Ikea eller Sverige, säger presschefen Eva Ståhl till Svenska Dagbladets nätupplaga.

"Förvriden bild av svensk midsommar"

Skådespelarna som medverkade i reklamfilmerna är inte heller roade av det färdiga resultatet.

- Inspelningen var något av det värsta jag varit med om, skriver en av de medverkande i ett mejjl till aftonbladet.se.

- Hade jag vetat vad jag vet nu, hade jag aldrig ställt upp på denna snedvridna bild av svensk midsommar. Jag tror nog att det var fler i skådespelarteamet som kände sig illa till mods.

Sara Ångström