Snart kan det vara slutfyndat

H&M: Reor inget branschen tjänar pengar på

NYHETER

De stora sommarreorna kommer att försvinna om makthavarna i klädkedjorna får som de vill.

Redan i år är betydligt färre plagg än förra året till salu med nedsatt pris.

När kedjorna sparar pengar genom att förändra sitt inköpsmönster finns inga kläder kvar att rea.

De stora reorna kring midsommar är ett sommarnöje som börjat bli för dyrt för klädkedjorna. De tjänar inga pengar på reorna. De har varit till för att tömma lagerhyllorna så att nästa kollektion får plats.

Flera kedjor har det senaste halvåret förändrat sina inköpsmönster för att spara pengar. De drar ner på lagerkostnaderna genom att köpa mindre kvantiteter.

Köper in färre plagg

H&M:s lager hade enligt företagets halvårsrapport bara ökat med en procent jämfört med förra året, trots att man ökat antalet butiker med 13 procent.

Det är en stor skillnad jämfört med samma tid förra året då lagret ökat med 34 procent.

Det rapporterar Svenska Dagbladet idag.

H&M köper nu också in färre kläder inför den nya säsongen. Man följer istället upp hur plaggen går i butik och beställer nya när det behövs.

- Det finns en trend att alla försöker skära ner sina lagernivåer i branschen. Rea är inget man tjänar pengar på. Trenden med stora reor under 1990-talet var nästan farlig för branschen. Folk försköt sina inköp till reaperioden, säger Carl-Henric Enhörning, ansvarig för investerarrelationer på H & M, till Svenska Dagbladet.

Arbetar för att få bort rea

Även Lindex, där även Twilfit ingår, har lagt om sitt inköpsmönster och har färre plagg i lager.

Stora delar av NK och bland andra klädkedjorna Saks, Champagne och Solo ingår i bolaget RnB Portwear retail.

Företagets vd Roger Kylberg vill helst inte ha några reor alls och han tror att de kommer att försvinna helt.

- Personligen tror jag att fenomen som outletbutiker blir större och vi arbetar med att få bort så mycket rea som möjligt, säger han till SvD.

Simone Söderhjelm