http://wwwb.aftonbladet.se/special/namnlistor/lista456.html kräver: SÄNK SKATTEN!

Aftonbladets och svenskarnas massiva uppror mot bensinpriset

NYHETER

Aftonbladets bensinuppror har på nolltid engagerat hundratusentals svenskar i kampen mot det hutlösa bensinpriset – och det orimliga i att bensinköparna tvingas betala moms på skatten.

Sänk bensinskatten - är svenska folkets budskap till makthavarna.

Aftonbladets bensinuppror baseras på en ny modell att beräkna bensinskatten som tagits fram av Motormännens riksförbund:

– I dag betalar vi moms även på skatten. Om momsen enbart räknades på bensinens grundpris skulle dagens 11,49 kronor per liter bli 10,25, säger Tomas Nilson, bensinanalytiker hos Motormännen.

Först att skriva på Aftonbladets bensinuppror var stockholmaren Andreas Bendoraitis.

– Smärtgränsen nåddes vid 10 kronor litern, säger han.

Förste partiledare att kräva lägre bensinskatt är kristdemokraternas Göran Hägglund. Han jublar från villan i Bankeryd när han hör om upproret.

7,26 kr i skatt

– Helt perfekt. Det här är människor upprörda över. Skatterna slår mycket godtyckligt i dag. De som tjänar minst och är beroende av bilen drabbas hårdast.

Av dagens bensinpris är 7,26 kronor olika typer av skatter. När priset höjs tjänar staten hundratals extra miljoner på momsen. Hittills i år har finansminister Pär Nuder fått in 263 miljoner kronor på de höjda bensinpriserna.

”Värt att utreda"

Göran Hägglund tycker att idén är värd att utreda.

– Det är ett intressant uppslag. Vi har tittat på en annan modell med ett pristak där skatten sänks när priset höjs, men det viktigaste är att man hittar ett sätt att få ner priset.

Flera faktorer samverkar till att bensinpriset fortsätter att stiga. Produktionen av olja har minskat de senaste åren samtidigt som efterfrågan ökat. De snabbväxande ekonomierna i Kina och Indien behöver allt större mängder olja.

Sjunkande reserver

– Dessutom går USA:s ekonomi starkt. Reserverna har sjunkit, säger Ulf Svahn, informationsdirektör på Statoil.

Branschen tror inte på någon lättnad för konsumenterna. Varken på kort eller lång sikt.

– Tyvärr blir det snarare höjningar än sänkningar. Det ser dystert ut, säger Thomas Ögren på Preem.

Kjell Aleklett, professor och expert på världens oljereserver, är bekymrad.

– Det som är allvarligt är att den årliga priskurvan är bruten. Hade oljepriset följt det vanliga mönstret så hade oljan varit 10 dollar billigare per fat nu.

aftonbladet.se