Dagens namn: Evert, Eilert
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Nyheter

Nya mjölkpaket skapar förvirring

Konsumenter häller fil i kaffet

Förvillande lika? Den nya utformningen på mejeriförpackningarna skapar problem i Norrland. Förvillande lika? Den nya utformningen på mejeriförpackningarna skapar problem i Norrland.

Norrlandsmejeriet Milkos nya förpackningar vållar bekymmer.

Fler än en ouppmärksam konsument har blandat ihop mjölk- och filpaket och hällt fil i kaffet.

– Vi har informerat på stortavlor, men det är förstås en vanesak, säger Anders Björklund på Milko.

De röda mjölk- och filmjölkspaketen förväxlas oftast.   De röda mjölk- och filmjölkspaketen förväxlas oftast.

För ett par veckor sedan lanserade norrlandsmejeriet Milko nya mjölk- och filpaket. Tidigare har varje produkt haft sin färg. Mjölk- och filpaket har sett ganska olika ut. Tanken med den nya formen var enligt Milko att produkterna skulle bli mer likartade.

 

Färg efter fetthalt

– Vi har försökt att vara pedagogiska efter fetthalten. Innan hade filen tre nyanser av blått. Det skulle bli ett problem till sist när vi hela tiden lanserar nya produkter, säger Anders Björklund, produktchef på Milko i Östersund, till aftonbladet.se.

Lättfil- och lättmjölkpaketen fick i stället båda ljusblå som dominantfärg, medan mellanmjölk- och fil fick grön och standardmjölk- och fil fick röd.

Allt för att förpackningarna skulle bli mer enhetliga.

Och det blev de. Så enhetliga att ouppmärksamma konsumenter blandat ihop paketen och hällt filmjölk i kaffet eller över havregrynsgröten.

I livsmedelsbutiker har konsumenter betalat för mycket sedan anställda av misstag tagit betalt för två paket fil i stället för ett paket fil och ett paket mjölk.

 

Medvetna om problemen

– Vi har varit medvetna om att det skulle bli problem och har informerat på stortavlor och på webben, men det är förstås en vanesak. Främst handlar det om att folk blandar ihop standardmjölk med standardfil, säger Anders Björklund på Milko.

Han betonar att förpackningarna inte är helt identiska.

– Det är människor på filen och kor på mjölken, säger han.

Samtidigt förstår han eventuella upprörda konsumenter.

– Det här är ju litet av allmän egendom. Men många tycker att det är kul att det händer något kring dekorerna och att de är fräscha. Ska jag vara ärlig är det jag har fått höra.

Karin Lindblom
SENASTE NYTT

Nyheter

Visa fler