Kom i form i expressfart

30 minuter – perfekt för stressade människor

NYHETER

Expressträning är stressade motionärers senaste välsignelse.

  En halvtimmes intensivträning ett par gånger i veckan räcker för att hålla dig i form.

Expresspass finns i mängder av varianter s spinning, yoga, step och core.
Foto: MALIN ARNESSON
Expresspass finns i mängder av varianter s spinning, yoga, step och core.

   Och det lockar annars svårflörtade grupper.

  - Redan ombytta småbarnsföräldrar kommer hit, tränar en halvtimma och åker hem och duschar, säger Dorotka Baburin, produktchef på World Class.

  Passen är uppbyggda av enkla steg som alla kan följa, även de med två vänsterfötter.

Enkla rörelser

  - Till skillnad från i klassisk aerobics behöver man inte memorera någon koreografi. Det är bara att följa instruktören och ta ut sig till max, vilket ger en effektiv träning, säger Dorotka Baburin.

  Även yoga, spinning, step och core erbjuds i kortversioner på olika gym. Och nya typer av korta pass med olika svårighetsgrader är på planeringsstadiet.

Flera pass i rad

  - Vi har märkt att det finns ett stort sug. Det är lättare att hålla motivationen uppe om det går snabbt och man känner att man har jobbat ordentligt, säger Dorotka Baburin.

  På många anläggningar erbjuder man dessutom olika typer av korta pass efter varandra.

  - Har man tid så kan man ju då ta två pass, det ger en perfekt varierad träning, säger Karin Hedman, gruppinstruktör på SATS Globen.

Så svettigt blir passet

Här kan du snabbträna i Stockholm

Miranda Sigander