Robert Collin: Det här är en världssensation

NYHETER

Lastbilsförare som somnar bakom ratten är ett av de största problemen på vägarna.

Den nya antisömn-stolen blir en världssensation, skriver Aftonbladets Robert Collin.

Lastbilsförare och bussförare kör långa pass, det är ofta monotont, hastigheten är relativt låg. Det händer inte mycket där bakom ratten.

Så blir det natt. Trafiken glesnar. De är snart ensamma med sitt 60-tonsekipage på E4, eller med sin turistbuss på väg till fjällen.

Farligast på morgonen

Tidigt på morgonen, och strax innan målet är nått, är det som farligast.

Snart framme, snart får jag sova.

Sova. Tanken far genom huvudet. Blinka till.

Nej, nej, spärrtitta. Grimasera, få igång blodcirkulationen. Vrid ner värmen. Öppna rutan.

Plötsligt är bussen med alla skollovslediga ungdomar på väg ner i diket.

Och nu kommer bortförklaringarna. Alltid samma bortförklaringar. "Jag fick möte med en bil som kom på fel sida vägen, jag tvingades väja ner i diket." Eller "jag höll ut mot kanten för att släppa förbi en bil, och högerhjulen skar ner utanför asfalten." Eller "jag väjde för en älg."

Räddar liv

Ingen kan bevisa motsatsen. Men varför händer de här singelolyckorna alltid under vargtimmarna? Och varför så ofta när det bara är någon mil kvar av resan?

Den som kan hålla en trött förare vaken ända fram, han kommer att rädda många liv. Den nya lastbilsstolen blir en världssensation.

Nu väntar vi bara på en anpassning för oss personbilsbilister. För vi somnar också bakom ratten. Och inte heller vi erkänner det.

Robert Collin