Dagens namn: Klemens
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Nyheter

Rusning efter H&M:s märkeskläder

I dag släpptes Stella McCartneys kollektion

RUSNING Folk köade i timmar för att komma över H&M:s nya märkeskläder. RUSNING Folk köade i timmar för att komma över H&M:s nya märkeskläder. Foto: per groth
Stockholm

Det blev kaos i Stockholm när H&M:s försäljning av de exklusiva märkeskläderna, designade av Paul McCartneys dotter, Stella McCartney, startade.

– Folk slet kläderna av skyltdockorna, berättar Johanna Lundberg, från Aftonbladet.se.

Foto: per groth

Från och med i dag började den engelska designern Stella McCartneys kläder säljas i 400 H&M-butiker runt om i landet.

Intresset för kollektionen var som väntat mycket stort - i många av butikerna sålde kläderna slut på nolltid. Och redan på eftermiddagen i dag började Stella McCartney-kläder dyka upp på annonssajten Blocket.

Aftonbladets tv-reporter Johanna Lundberg var på plats utanför en H&M-butik i morse.

– Vi har här klockan nio, en timme före öppning, och då var det redan massa tjejer som stod och väntade, berättar hon.

När klockan närmade sig tio hade ytterligare ett 100-tal förväntansfulla kommit till H&M:s butik på Hamngatan i centrala Stockholm.

– När butiken sen öppnade blev det kaos. Folk rusade in, snubblade och en tjej sprang till och med fram till en skyltdocka och slet av henne kläderna, berättar Johanna Lundberg.

 

Lagerfeld förra året

Det var förra året som klädkedjan H&M började lansera exklusiva märkeskläder i sina butiker. Då var det designern Karl Lagerfelds plagg som erbjöds till ett för märkeskläder överkomligt pris.

Den satsningen bidrog till att försäljningen i november ökade. Nu hoppas man att Stella McCartneys kläder ska få samma effekt.

– Vi räknar med att Lagerfeld bidrog med cirka 4 procent av de 24 procenten föra året. I år kanske McCartney bidrar med 2-3 procent. Men sedan drar publiciteten folk till butikerna som därmed säljer mer av det ordinare sortimentet också, säger en detaljhandelsanalytiker, som vill vara anonym, till näringslivssajten N24.se.

 

Färre butiker i år

Förra årets satsning visade sig inte vara lika populär i småstad som i storstad. Därför har antalet butiker där märkeskläderna säljs minskat från 500 till 400 i år. Hela kollektionen om 40 plagg kommer bara finnas i vissa butiker i centrala Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.

Johanna Melén, Mia Carron
SENASTE NYTT

Visa fler