Strid om försvarets nya logotyp

Kritiker: Den liknar hockey- landslagets symbol

1 av 2 | Foto: Lars Pehrson/Svenska Dagbladet
Försvarets informationsdirektör Staffan Dopping bredvid en skylt med Försvarsmaktens nuvarande vapen.
NYHETER

Försvarets byte till ny logotyp väcker starka känslor.

Att den kungliga kronan tas bort har fått både statsheraldikern och försvarsanställda att sparka bakut.

- Kärleken till det gamla är mycket stark inom försvaret, säger Staffan Dopping, försvarets informationsdirektör, till aftonbladet.se.

Alla gamla vapen och märken som i hundratals år symboliserat bland annat armén, marinen och flygvapnet ska bytas ut och ersättas av en enda symbol, eller logotyp. Prislapp: mellan 17 och 50 miljoner kronor, enligt Svenska Dagbladet.

Den nya logotypen ska finnas på bland annat skyltar, brevpapper, pennor och askfat.

På fanor, uniformer och vapensköldar ska de gamla symbolerna få vara kvar, för traditionens skull.

Hur den nya logotypen ser ut är hemligt. Men Staffan Dopping bekräftar för aftonbladet.se att den nya symbolen är mycket lik ett nationalitetsmärke för flygplan från 1940. Det är en rund symbol med tre kronor i mitten. Dagens kungakrona och svärd är borta.

Intern kritik

Enligt Svenska Dagbladet har det framkommit intern kritik mot den nya logotypen. Kritiker ska bland annat ha tyckt att symbolen lika gärna skulle kunna stå för hockeylandslaget Tre Kronor.

– Vi har 18 000 anställda inom försvaret och säkert 18 000 olika åsikter. Men kritikerna glömmer bort att symbolen med tre kronor är den mest traditionstyngda symbolen som finns för Sverige, med anor från 1600-talet. För övrigt har jag ingenting emot att förknippas med hockeylandslaget, säger Staffan Dopping.

Har haft synpunkter

Enligt Svenska Dagbladet ska Riksarkivet ha stoppat den nya logotypen, eftersom man inte låtit Heraldiska nämnden - som sköter frågor som rör bland annat vapensköldar - yttra sig över den nya symbolen. Det tillbakavisar Staffan Dopping:

– De har haft synpunkter. Statsheraldikern är en försiktig person när det gäller att genomföra ändringar.

Att lanseringen senarelagts beror, enligt Dopping, på att man inte skött det hela tillräckligt formellt. Bland annat kopplades personalorganisationerna in alldeles för sent.

Att försvaret ska få en enhetlig symbol beror på att man tydligt vill visa att det svenska försvaret bytt inriktning - från invasions- till insatsförsvar.

Enligt den nya planen ska logotypen visas upp för de anställda i mitten av december. Från och med den 16 januari kommer den finnas på brevpapper och annat som når allmänheten.

Johanna Melén