Persson: CIA har landat i Sverige

NYHETER

Statsministern bekräftar att CIA-plan har landat i Sverige.

Nu begär Göran Persson mer information om flygningarna, uppger SVT Rapport.

Allt pekar också på att regeringen begär en förklaring från USA.

Enligt Göran Persson kommer regeringen att ta upp frågan om CIA-flygningarna på ett möte i utrikesnämnden i morgon torsdag.

- Uppenbarligen har flygningarna skett vid tre tillfällen, 2002, 2004 och 2005, sa Persson vid en presskonferens på onsdagen.

Enligt Göran Persson kommer regeringen i morgon torsdag att fatta beslut om hur man ska gå vidare.

- Vi tar regeringsbeslut i morgon där våra myndigheter får i uppgift att undersöka saken.

Enligt regeringen blir det Luftfartsstyrelsen och Försvarsmakten som ska ta fram information om de CIA-plan som landat i Sverige.

- Efter detta gör vi säkert också en förfrågan till USA om vad som transporterats i dessa plan, säger Persson.

CIA: Inga kommentarer

En talesman för CIA har avböjt att kommentera uppgifterna om flygningarna, uppger Rapport.

Enligt statssekreterare Lars Danielsson handlar det om plan som ibland använts av CIA för att "uppenbarligen" transportera fångar.

Syftet med flygningarna framgår inte av myndigheternas register. Förmodligen inte heller uppgifter om antal personer ombord och knappast vilka de var och vem som hyrt planet.

Enligt Luftfartsverket raderas flygtrafikledningens uppgifter normalt efter 30 dagar, men kan finnas kvar ändå.

– Mycket talar för att enda sättet att få ytterligare information är att vända sig till amerikanska myndigheter, säger Danielsson.

Charterbolag

Det är ett anonymt amerikanskt charterbolag som står bakom de flygplan som amerikanska underrättelseorganisationen CIA använt då man mellanlandat i bland annat Örebro.

Det var i måndags som nyhetsbyrån TT avslöjade att två plan som tidigare hyrts av CIA landat i Sverige år 2002 och 2004.

Charterbolaget Richmor Aviation i Hudson, New York, hyrde ut det flygplan som befann sig på Arlanda och flygplatsen i Örebro mellan 21 och 23 juni 2002.

Planet flög därefter vidare till Keflavik på Island.

Var det kom ifrån är okänt.

Beryktat bolag

Kopplingen mellan bolaget och de flygplan som vid olika tillfällen hyrts av CIA kan vara relativt oskyldig. En möjlighet är att Richmor är ett traditionellt charterbolag som hyr ut planen när de inte går i regeringstjänst.

– Så vitt jag förstår är de ett charterbolag, ett holdingbolag, som hyr ut till många olika människor. Det finns väldigt legitima orsaker till varför flygplanen åker till olika länder, samtidigt som det andra gånger finns all anledning att ställa frågor, säger Marc Garlasco vid Human Rights Watch i New York som följer den amerikanska regeringens fångtransporter.

Örebroplanet ska enligt uppgifter i amerikanska medier minst sju gånger ha landat på Guantánamobasen på Kuba sedan 2002. Samma plan ska också ha landat på Gardemoen i Norge i somras, vilket på onsdagen sporrade norska UD att kalla till sig företrädare för den amerikanska ambassaden i Oslo.

Charterbolag

Kopplingen mellan bolaget och de flygplan som vid olika tillfällen hyrts av CIA kan vara relativt oskyldig. En möjlighet är att Richmor är ett traditionellt charterbolag som hyr ut planen när de inte går i regeringstjänst.

- Så vitt jag förstår är de ett charterbolag, ett holdingbolag, som hyr ut till många olika människor. Det finns väldigt legitima orsaker till varför flygplanen åker till olika länder, samtidigt som det andra gånger finns all anledning att ställa frågor, säger Marc Garlasco vid Human Rights Watch i New York som följer den amerikanska regeringens fångtransporter.

Örebroplanet ska enligt uppgifter i amerikanska medier minst sju gånger ha landat på Guantánamobasen på Kuba sedan 2002. Samma plan ska också ha landat på Gardemoen i Norge i somras, vilket på onsdagen sporrade norska UD att kalla till sig företrädare för den amerikanska ambassaden i Oslo.

Förnekar fångar ombord

Dale Sandsten, talesperson för norska UD, sade att det skedde på grund av medieintresset, och att ett liknande möte hållits tidigare i år efter en liknande mellanlandning på Solaflygplatsen utanför Stavanger.

- Den gången sade amerikanerna att det inte fanns några fångar ombord.

Även den här gången förnekade USA-tjänstemän inblandning från amerikanska myndigheter. Inte något av de plan som nämnts i norska medier ska ha befunnit sig i "officiell amerikansk tjänst" då de mellanlandade på norska flygplatser, enligt USA:s Osloambassad.

Svenska UD planerar inga sådana möten. Efter kritikstormen från landets partiledare har regeringen i stället begärt in information om de misstänkta CIA-planen från Luftfartsverket, som dock säger att de troligen inte har några uppgifter.

Raderade uppgifter

Verkets generaldirektör Lars Rekke bekräftade på onsdagen på en presskonferens i Göteborg att man fått uppdraget att lämna den information som eventuellt kan finnas. Luftfartsverket ska nu gå igenom sina arkiv.

Men enligt Rekke får man troligen inte fram särskilt mycket. Flygtrafikledningens uppgifter raderas normalt efter 30 dagar, även om enskilda flygplatser kan ha kvar noteringar i sina loggar.

Om verket har kvar information berättar den enligt Rekke ingenting om vem som hyrt planen, vilka passagerarna var eller vad planen innehållit.

Ett annat plan med CIA-kopplingar landade på Sturup i september i år.

CIA-planen

aftonbladet.se/TT