Freivalds avfärdar uppgifter om CIA-plan

NYHETER

Stockholm

Utrikesminister Laila Freivalds avfärdar uppgifterna om att CIA-plan kan ha landat i Sverige.

Samtidigt kommer uppgifter om att ytterligare ett flygplan kopplat till CIA gjort just det.

Dagen efter det att regeringen tillsatte en snabbutredning för att klargöra vad amerikanska affärsflygplan med kopplingar till den amerikanska underrättelsetjänsten CIA gjort i Sverige, avspisade Freivalds möjligheten att planen haft CIA-personal ombord.

Under ett besök i Oslo sade hon till nyhetsbyrån NTB att nya medieuppgifter tagit luften ur frågetecknen kring planen:

- Hela den här saken har landat som en pannkaka.

Freivalds syftade på ett flygplan som enligt amerikanska medier åtminstone sju gånger landat på Guantánamobasen på Kuba, där USA samlar misstänkta terrorister.

Planet hyrdes vid Sverigebesöket ut av charterbolaget Richmor Aviation, ett privat amerikanskt bolag känt för att ha hyrt ut andra plan för CIA-transporter av misstänkta terrorister mellan olika länder.

Bröllopsgäster

Företagets vd Mahlon Richards förnekar för TT att flygningen hade med CIA att göra och säger till TV4:s Nyheterna att flygningen handlade om ett privat familjebesök på ett bröllop i Sverige. Det är den uppgiften som Freivalds tagit fasta på.

För Nerikes Allehanda berättar bruden själv, Terése Einhorn, på telefon från sitt hem i USA att bröllopsgästerna kom med flyg till Atlanta och att planet sedan fortsatte med endast besättningen till Örebro den 21 juni. Gästerna - brudgummens bror och elva andra - åkte buss till Örebro för att de ville se sig om i Sverige. Två dagar efter vigseln flögs passagerarna till USA, säger hon.

Brudens familj flyttade till USA redan för 18 år sedan men paret valde ändå att gifta sig på Örebro slott i Sverige.

Enligt uppgifter som Luftfartsverket offentliggjorde på fredagen kom planet den 18 juni 2002 till Arlanda från kanadensiska Gander, där det finns en militärbas som USA nyttjar. På midsommarafton tre dagar senare flög planet till Örebro. Ytterligare två dagar senare lyfte planet med 13 passagerare mot Keflavik på Island, där USA har en egen militärbas.

Flygningen kostar enligt Richmor Aviations normala taxa åtminstone fem miljoner kronor.

Två andra plan

John Sifton utreder CIA:s fångtransporter för Human Rights Watch. Han tycker inte att man ska nöja sig med vad Richmor Aviation hävdar.

- Självklart inte, det ingår i verksamheten att man har en skenförklaring, säger han, utan att för den skull vilja påstå att något suspekt förekommit.

Freivalds utvecklade på fredagen inte hur uppgifterna från Richards förklarar landningen på Sturup den 8 september i år. Det planet flög från Genève till Sturup med en person ombord och fortsatte dagen efter med tre passagerare till Farnborough i Storbritannien. Planets ägare har hyrt ut andra plan som setts landa på Guantánamobasen. Uthyraren Baseops International har dock inte figurerat i CIA-sammanhang tidigare.

Enligt Rapport i Sveriges Television har ytterligare ett plan som kan kopplas till CIA och Guantánamobasen varit i Sverige. Planet, en Gulfstream 3, ska ha flugit från Amsterdam till Arlanda den 9 april 2003. Några uppgifter om flygningens syfte fanns inte.

TT