Fiskpinnens skräckresa

Priskrig i de svenska butikerna – därför fraktas mat jorden runt

LÅNG VÄG TILL TALLRIKEN Barnens favoritfiskpinnar har färdats i tusentals mil.  Klicka här för stor bild
Foto: GUNNAR SEIJBOLD
LÅNG VÄG TILL TALLRIKEN Barnens favoritfiskpinnar har färdats i tusentals mil. Klicka här för stor bild
NYHETER

Mjölk från Tjeckien.

Kåldolmar från Ungern.

Och fiskpinnar som reser jorden runt innan de landar på ditt middagsbord.

Vår mat transporteras allt längre innan vi äter den.

Allt för att den ska bli så billig som möjligt.

För konsumenterna är det näst intill omöjligt att avgöra hur långt livsmedlet åkt innan det hamnat i affären, för nästan ingen producent berättar var maten processats.

Torsken till Findus fiskpinnar fiskas ganska nära oss, i Nordostatlanten.

Men innan den är filead, delad och panerad har fiskpinnen åkt jorden runt på 80 dagar.

Den fångas utanför Norges kust och skickas till Kina, där den fi-leas.

Därefter går den tillbaks till Europa, till Findus anläggning i norra Frankrike, där torsken delas i fiskpinnar, paneras och förfriteras.

Sedan körs den till Sverige och ut i butik.

”Hålla nere priserna”

I Kina tjänar en fabriksarbetare runt 500 kronor i månaden.

– Vi skickar torsken till Kina för att arbetskostnaden är så låg där, säger Inger Larsson, kvalitetsansvarig på Findus.

– Vi måste försöka hålla nere priserna i den lågprisjakt som gäller nu och samtidigt få så bra kvalitet som möjligt.

Transportkostnaden är försumbar i förhållande till hur mycket Findus sparar in i arbetskostnad för fiskpinnen.

Hur stor del av priset som är transportkostnad vill inte Findus svara på, men enligt andra uppgifter kostar färden till och från Kina mindre än två kronor per paket.

Fick nobben från EU

– Vi tycker att producenterna ska ange i vilket land fisken har processats, säger Yngve Björkman på Fiskbranschens riksförbund.

–Vi försökte få gehör för det i EU, men där tyckte man att det var det dummaste förslag man hört.

Det är inte bara fiskpinnar som transporteras långa vägar.

”Maten blir åksjuk”

Findus laxfjärilar kommer från lax som fångas utanför Chile, fi-leas och paketeras i Thailand och körs till Sverige.

Tulips bacon kan innehålla svenskt fläsk som körts till Tyskland för att rökas och tillbaks igen.Dafgårds kåldolmar kan vara rullade i Ungern och skickade tillbaks till Sverige för att stekas i fabrik.

Listan kan göras lång.

På Naturskyddsföreningen tycker man att trenden är sjuk:

– Maten blir åksjuk, säger generalsekreterare Svante Axelsson.

– Transporterna är för billiga så att det lönar sig att frakta maten kors och tvärs för att kunna pressa priserna.

Enligt en konsumentundersökning vill hälften av svenskarna veta hur miljön påverkats under framställningen av mat.

Det är också den information som konsumenter uppfattar som svårast att få.

Karin Ahlborg