De tjänar 45 miljoner - på din glömska

Matjättarna vägrar ändra systemet med bonuskorten

"INTE VÄRT INVESTERINGEN" Handlarna tjänar grova pengar på att deras kunder missar att lösa in sina bonuscheckar. Men trots att det skulle vara möjligt med en annan lösning är matjättarna inte intresserade. Foto:
Foto: scanpix
"INTE VÄRT INVESTERINGEN" Handlarna tjänar grova pengar på att deras kunder missar att lösa in sina bonuscheckar. Men trots att det skulle vara möjligt med en annan lösning är matjättarna inte intresserade. Foto:
NYHETER

Kunder hos Ica och Coop förlorar upp emot 45 miljoner kronor varje år.

Matjättarna vägrar att ändra sina system så att pengarna går direkt in på kundernas konton.

- Det är inte värt investeringen, säger Torbjörn Norberg, marknadsansvarig för Icakort, till Sydsvenskan.

Ica-kunder får bonus på en procent av det de handlar för. Det ger varje år runt 500 miljoner kronor i bonuscheckar som skickas ut till kunderna, skriver Sydsvenska Dagbladet.

Många kunder löser dock inte in checkarna i tid och missar bonusen - ungefär 25 miljoner kronor per år.

Checkarna löses inte in

Konkurrenten Coop ger sina Medmerakortkunder premiecheckar som ger rabatter i butikerna sedan man handlat över vissa belopp.

Mellan fem och sju procent av checkarna förblir dock oinlösta vilket gör att kunderna årligen förlorar mellan 15 och 20 miljoner kronor.

Varken Ica eller Coop är beredd att ändra på sina tekniska system så att pengarna sätts direkt in på kundernas konton.

Torbjörn Norberg på Ica säger att det inte är värt investeringen.

- Det är upp till kunden att utnyttja och använda checkarna, säger han till Sydsvenskan.

Kan sätta in pengarna

Detta säger han trots att Ica har upptäckt ett skatteprejudikat som gör att det numera går att sätta in bonuspengar på kundkonton utan att kunden beskattas.

Martin Fridolf, marknadschef för Coop Medmera, säger att antalet oinlösta checkar har ökat. Anledningen till att de vill ha checksystemet är för att kunderna då kommer till butiken.

"93-95 procent är bra"

- Vi tycker att 93-95 procent inlösta premiecheckar är bra, säger Martin Fridolf.

Sydsvenskan tar upp ett annat företag som exempel - OKQ8. Där får kunderna själva välja om de vill ha återbäring insatt direkt på sina konton.

Poäng på inköp

Claes Petersson