Fler rattfyllerister ska åka fast med nya regler

Marginalen sänks vid utandningsprov

NYHETER

1000 fler rattfyllerister kommer åka fast på vägarna. Anledningen är att polisen sänkt säkerhetsmarginalen vid utandningsproven.

– Det känns bra att inte längre behöva släppa i väg folk som vi vet är onyktra, säger Bengt Svensson på Rikspolisstyrelsen.

Varje år har runt 1000 rattfyllerister gått fria på grund av den så kallade säkerhetsmarginalen.

Det tidigare mätinstrumentet var så osäkert att polisen, för rättssäkerhetens skull, drog ifrån ett antal promille från utandningsprovet.

Enligt lag får man inte köra bil med mer än 0,2 promille i blodet. Men med säkerhetsavdraget har det i praktiken varit möjligt att sitta bakom ratten med en alkoholhalt på 0,34 promille.

Nu är det slut på det. De nya mätinstrumenten som började användas 2002 har visat sig vara tillräckligt säkra.

Den 15 september sänkte polisen därför säkerhetsmarginalen.

En första mätning

– Efter en månad gjorde vi en första mätning. Det visade att vi fick fast 11 procent fler rattfyllerister än en vanlig månad. På ett år blir det runt 1000 fler rattfulla, säger Bengt Svensson, trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen, till aftonbladet.se.

– Det kändes frustrerande när vi tidigare tvingades släppa i väg folk som vi visste var rattfulla. För även lägre promillehalter gör att förarens reakionsförmåga i trafikmiljön blir sämre.

Bengt Svensson hoppas också att fler rattfyllerister nu kommer att få hjälp så att de inte återfaller.

– På flera håll i landet finns ett samarbete mellan polisen och socialen som griper in redan tidigt för att hjälpa rattfulla med sina problem. Nu när fler åker fast kommer fler kunna få hjälp.

Hjälper inte alkoholister

Men Aftonbladets trafikexpert Sven-Anders Eriksson tror inte att det i första hand är de med alkoholproblem som riskerar att åka dit på grund av de skärpta reglerna.

– De som först och främst kommer drabbas hårt är de som åker fast "dagen efter". Det är bra. Det ska vara nolltollerans. Många tänker inte på att alkoholen finns kvar så länge i kroppen.

Men för alkoholisterna hjälper inga sänkta säkerhetsmarginaler.

– De kör ändå, säger Sven-Anders Eriksson.

Johanna Melén