”CIA-plan till Sverige i maj 2003”

Uppgifter i finländsk press på onsdagen

NYHETER

HELSINGFORS

Ett Hercules-flygplan som landade i Helsingfors 16 maj 2003 och dagen därpå fortsatte till Stockholm ”var ett CIA-plan”. Det skriver finländska Borgåbladet i sin onsdagsutgåva.

Det plan som sågs på Helsingfors-Vanda flygplats är enligt tidningen registrerat med numret N8213G hos ett bolag i Great Falls i den amerikanska delstaten Montana. Dagen efter ”sågs” flygplanet i Stockholm, skriver Borgåbladet, som inte klargör på vilket sätt flygplanet kunde bindas till CIA.

Om uppgifterna stämmer tycks det handla om ytterligare en mellanlandning i Sverige av ett flygplan med möjlig koppling till den amerikanska underrättelsetjänsten.

Arlanda

TT avslöjade nyligen två sådana mellanlandningar, på Arlanda och Örebro i juni 2002, och på Sturup i september i år. Enligt USA-medier har Örebroplanet vid flera tillfällen transporterat fångar till militärbasen Guantánamo på Kuba.

Sveriges Television har rapporterat om ännu ett flygplan med CIA- och Guantánamohistorik. Det gällde ett stopp på Arlanda i april 2003, men det planet var av typen Gulfstream och därmed knappast samma farkost som Borgåbladet skriver om.

På Herculesplanet i Helsingfors fanns texten Prescott, skriver tidningen, som hänvisar till den amerikanske undersökande journalisten Wayne Madsen. Han är en före detta underrättelseofficer som hävdar att företaget Prescott Support är ett av de företag som bland annat transporterar fångar genom Europa.

”Förhörs i luften”

Madsen säger enligt tidningen att fångarna förhörs i luften med metoder som inte faller under något lands lag eller internationella konventioner och att flygplanet kan ha varit ett flygande fängelse. Madsen har skrivit flera böcker där han kritiserar USA:s krig.

Den svenske flygveteranen Lars Olausson, som intresserar sig för flygplanstypen C-130-Hercules, säger till Borgåbladet att det aktuella Hercules-planets serienummer i elva års tid, fram till år 1996, stod tomt i tillverkaren Lockheeds böcker.

TT-FNB