Du får betala för SL:s kaos

Förseningarna kostar 100 miljoner per dag

NYHETER

Lövhalka, strejker och vagnbrist.

Prislappen: 100 miljoner kronor.

Om dagen.

En dålig dag Miljontals kronor om året kostar förseningarna och det är resenärerna som står för kostnaden när det gäller resegarantin.
Foto: FREDRIK HOFGAARD
En dålig dag Miljontals kronor om året kostar förseningarna och det är resenärerna som står för kostnaden när det gäller resegarantin.

Förseningar kostar. När kollektivtrafiken står still, får det ekonomiska konsekvenser för samhället.

- En dålig dag i kollektivtrafiken kan kosta mellan 50 och 100 miljoner kronor. Ett år med mycket förseningar kan kosta tre miljarder, säger Jonas Eliasson, trafikforskare på konsultföretaget Transek.

För medan folk väntar på tunnelbanan kan de inte jobba.

Utnyttjar resegaranti

- Kostnaden för förlorad tid är stor. Tid är en vara som kan omsättas i pengar, säger Jonas Eliasson.

Förseningarna och problemen i kollektivtrafiken gör att många resenärer istället utnyttjar SL:s resegaranti.

För miljontals kronor om året.

Inbakat i priset

- Jag kan inte svara på om det är tre, fyra eller fem miljoner kronor om året. Men när trafiken strular mer går det åt mer resegaranti, säger Björn Holmberg på SL:s pressjour.

Betyder ökade resegarantier ett högre biljettpris för era resenärer?

-Nej. Resegarantin är redan inbakad i biljettpriset. Det är inte aktuellt att höja SL:s priser på grund av den.

Sara Haldert