Dag 1: Nästan var femte bil körde runt stan

NYHETER

Dagen T som i trängselskatt blev lugn som en viskning i väntan på stormen.

Stormen på Essingeleden.

TOM Pendelparkeringen i Sköndal stod tom i går morse.
TOM Pendelparkeringen i Sköndal stod tom i går morse.

Premiären för trängselskatten gick som smort. Gunnar Söderholm, chef på miljöavgiftskansliet, kunde nöjd konstatera att biltrafiken från och till innerstan minskade med 16 procent jämfört med i måndags.

Obefintlig trängsel

- Försöket har startat väl, säger han, och från alla håll rapporteras om en lugn första dag.

Tekniken kring tullstationerna fungerade problemfritt. Kamerorna gjorde sitt jobb och bara sju procent av bilderna skickades vidare till manuell läsning, mindre än väntat.

Stockholms lokaltrafik, SL, klarade sig undan större problem. Pendeltågen drabbades av några signal- och växelfel, men inget allvarligt. Inga extra resurser behövdes sättas in.

P-platserna i förorterna gapade tomma och trängseln var därmed obefintlig.

Stockholms finansborgarråd, Annika Billström, var nöjd med dagens resultat. Hon tror att det går att vända den i dag negativa opinionen.

Men det finns ett stort men: alla är överens om att det stora provet kommer på måndag, när helgerna är över.

Det största orosmolnet ligger över Essingeleden. Under trängselskattens premiärdag ökade trafiken där med elva procent.

Ännu längre köer

Trafikforskaren Jonas Eliasson säger att om ökningen håller i sig till nästa vecka riskerar köperioderna att bli längre.

- De nuvarande köerna kommer säkert inte att gå långsammare, men köperioderna kommer att sträckas ut.

Birger Höök, Vägverkets projektledare för trängselskatteförsöket, säger att det finns fog för oro inför nästa vecka.

- Essingeleden är oerhört sårbar. I grunden behövs det en ny trafikled förbi Stockholm.

Läs också:

Läs mer om trängselskatten:

Johan Gunnarsson