Kilt är coolt

Kjol oväntad succé bland byggjobbare

Fredrik Lindemark, 26, och Johan Antonson, 20, sätter betyg.
Foto: LOTTE FERNVALL
Fredrik Lindemark, 26, och Johan Antonson, 20, sätter betyg.
NYHETER

Kjol i den grabbigaste av branscher - kan det verkligen funka?

Javisst!

Hantverkskilten från tillverkaren Blåkläder har blivit rena försäljningssuccén.

- Kilten är ett klassiskt plagg för hårda män och på byggen finns det ju ofta riktigt tuffa killar, säger Tomas Kristiansson på Blåkläder.

Luftigt - men skyddar

Den första provkollektionen som släpptes i slutet av sommaren gick åt som smör i solsken.

Nu fyller tillverkaren lagren med kiltar för den kommande vår- och sommarsäsongen.

- En kilt är både luftig och skyddar lår och knän bättre än shorts. Arbetskläder måste inte se ut som de alltid har gjort, säger Tomas Kristiansson.

Idén med hantverkskilten kommer från början från designstudenten Marcus Jahnke, som själv har ett förflutet inom byggbranschen.

Material och design på kiltarna är ungefär detsamma som på vanliga hantverksbyxor, med den skillnaden att plaggen knäpps omlott och inte är ihopsydda i skrevet.

Men även om hantverkskilten är både praktisk och populär är Aftonbladets egen testpanel skeptisk.

"Inte van"

Fredrik Lindemark, 26, och Johan Antonson, 20, är snickare på JM:s bygge i Frösunda norr om Stockholm. Och efter att ha undersökt fickor, hällor och lager av tyg ber de artigt att få lämna tillbaka plaggen.

- Det är inget fel på dem, men man är inte van vid det. Om företaget köpte in kiltar i sommar skulle folk bli helt vansinniga här, säger Fredrik Lindemark.

Katarina Sternudd