Så blir du ett varumärke®

Stjärnornas framgångsknep

NYHETER

Ung, ambitiös och formbar - då är det dags för Idol-Agnes att bygga sitt eget personliga varumärke.

-Särskilt som ny artist gäller det att veta vad man vill, säger kommunikations-

konsulten Isabel Runebjörk

Idol-Agnes borde satsa på sitt personliga varumärke.
Foto: ULF HÖJER
Idol-Agnes borde satsa på sitt personliga varumärke.

I USA är det mer regel än undantag att artister, politiker och företagsledare anlitar pr-konsulter. Även här i Sverige börjar allt fler offentliga personer bygga sitt eget varumärke på ett medvetet sätt.

Använd när du söker jobb

- Men man kan tänka så här när man söker jobb eller löneförhandlar också, säger Isabel Runebjörk.

Metoden påminner om den som företag använder för att marknadsföra sina varor. Med hjälp av ett färdigt formulär går man steg för steg igenom vem man själv är och hur man ska göra för att uppnå sina drömmars mål.

Gör inte om dig själv

Men det handlar inte om att göra om sig själv för att passa omgivningen. Efter vinsten i Idol 2005 nyligen ligger världen för 17-åriga Agnes Carlssons fötter. Då är extra viktigt att inte tappa fotfästet och glömma bort vad det var man ville från början, menar Isabel Runebjörk.

- En ung artist som Idol-Agnes löper annars stor risk att bli utnyttjad av människor som bara vill tjäna pengar, säger hon.

Gör så här - steg för steg

Katarina Sternudd