”Jag är ingen fotomodell”

Elin i tv-reklamen - mjölkbonde på riktigt

Vill inte bli kändis Elin Rydström i Arlas reklam är född och uppvuxen på en bondgård på Lovön i Mälaren. På bilden gosar Elin Rydström med fjällkon Mona, 7, som är amma till kalven Ronja, som Elin bär på sina axlar i en av reklamfilmerna.
Foto: ULF HÖJER
Vill inte bli kändis Elin Rydström i Arlas reklam är född och uppvuxen på en bondgård på Lovön i Mälaren. På bilden gosar Elin Rydström med fjällkon Mona, 7, som är amma till kalven Ronja, som Elin bär på sina axlar i en av reklamfilmerna.
NYHETER

Dagen före julafton dök hon upp i tv-reklamen för första gången.

Med en ko.

Enkelt. Rakt. Rättframt. Naturligt.

-Och jätteroligt, säger Elin Rydström, 26, tjejen som nu är Arlas nya reklamfavorit.

Elin Rydström i Arlas tv-reklam.
Foto: arla
Elin Rydström i Arlas tv-reklam.

Det är hon som bär en kalv, Ronja, över axlarna och det är hon som rider på kossan Draken. Hon gör det hemma hos sig på Lovön i Stockholm.

"Ingen modell"

-Jag är ingen modell. Jag är mjölkbonde. Jag är jag i reklamfilmerna, säger hon.

Det finns de i reklambranschen som säger att hon kan bli större, mer känd, mer populär än Hans Mosessons Ica-Stig. Så bra går hon "genom rutan".

-Än så länge är det inte någon som har känt igen mig. Det är skönt, kändis vill jag inte bli, säger Elin Rydström.

Gården ligger på Lovön i Mälaren. Andra Lovöbor är familjen Bernadotte på Drottningholm.

-Jag vet inte om det här är den levande bondgård som ligger närmast Stockholms city. Det är 7 kilometer till Brommaplan och 13 kilometer till innerstan, säger Elin Rydström.

Född på gården

Hon är i princip född och uppvuxen på gården. Tillsammans med sina föräldrar och sin man Karel driver hon ett ekologiskt familjejordbruk.

-Det är mina föräldrars gård och vi är mjölkbönder. Vi har nu 36 mjölkkor och det är litet för få för att vi ska kallas en mellanstor gård.

-Jag själv kan inte tänka mig ett annat liv, säger Elin.

Tanken på ett jobb i city, att leva och bo där, slår hon ifrån sig med båda händerna. Det är otänkbart.

Hellre går hon upp vid 5-tiden, börjar mjölka vid 6 och jobbar oftast tio, tolv timmar. Ibland sju dagar i veckan.

-Vi kan vara lediga vi också, säger hon.

Arla har märkt att mjölkreklamen går hem på ett bakvänt sätt:

-Vi har fått väldigt få negativa reaktioner. Det tolkar vi som så att tittarna är nöjda och gillar reklamen. Vi brukar få höra när det är motsatsen. Om tre veckor har vi en utvärdering, säger Inger Söderlund, pr-chef på Arla.

Per-Iwar Sohlström