Följ elddopet – timme för timme

Hårdbevakning av biltullarnas riktiga premiär

NYHETER

12.06: Inget kaos på Essingeleden

Essingeleden drabbades inte lika hårt som väntat av den nya skatten. Gunnar Söderholm, avgiftskansliets chef, är en av dem som varit oroad för att trafiken kommer att tryckas ut på leden.

Och mycket riktigt. Trafiken ökade kraftigt på morgonen.

– Men det ser ut att ha fungerat bra, säger Söderholm till aftonbladet.se.

Mellan klockan 06.00 och 07.00 ökade trafiken med 15-20 procent. Därefter sjunk siffrorna allteftersom.

07.00-08.00, en ökning med 10 procent.

08.00-09.00, en ökning med 6 procent.

10.38: Tuta och kör

Vid Norrtull i Stockholm protesterade intresseorganisationen Motormännens Riksförbund mot försöket med trängselskatten under två timmar på måndagsmorgonen. Passerande bilister uppmanades via banderoller och funktionärer att ”tuta bort biltullarna”.

– När vi stod här förra veckan upptäckte vi att det var väldigt många bilister som tutade spontant, så nu gör vi en kampanj av det. Det är många som är oerhört uppretade, det tutas enormt här hela tiden, sade Motormännens vd Maria Spetz till TT:s reporter.

– Man har investerat 3,8 miljarder i detta och för det skulle man få väldigt mycket väg och framför allt förbifarter runt Stockholm. Även om det inte räcker till hela utbyggnaden skulle man ha kommit en bra bit på väg. Vi tycker att man satsar de här pengarna helt fel.

(TT)

10.25: Färre resenärer på tunnelbanan

Färre bilar på gatorna – och kaos i tunnelbanan?

– Faktiskt inte. Det är färre resenärer än en vanlig måndag. Generellt har det flytit på bra, uppger Connex pressjour.

Som har ett tips om det skulle bli fullt i vagnarna i eftermiddag:

– Gå mot plattformens mitt. Det finns nästan alltid plats i de mellersta vagnarna.

Läsaren Matti håller dock inte med pressjouren.

”Vartenda tåg var försenat i morse och det jag skulle fara med blev inställt", skriver han i ett mejl.

En annan fråga är vart stockholmarna har tagit vägen. Enligt Vägverket sitter de inte i bilar. Färre bilar än vanligt är ute på vägarna, påstår man.

Kanske har resenärerna hittat de nya busslinjerna, som hade premiär i morse.

09.00: Snåla stockholmare var uppe i ottan

Snål, snålare, stockholmare.

För att slippa trängselskatten valde flera bilister att åka tidigare än vanligt till jobbet i morse.

Innan 06.30 slipper man avgiften – och det hade ingen missat.

– Det var fler bilar än vanligt ute på vägarna mellan klockan 06.00 och 06.30, säger Birgitta Holmström, informationschef på Vägverket Stockholm.

Annars har det varit lugnt.

– Det är något mindre bilar nu än en normal måndag. Men det är möjligt att det byggs på senare. Det är fortfarande skolor som har ledigt och somliga har fortfarande inte börjat jobba.

Vägverket kommer att släppa en rapport i slutet av veckan. Där kommer denna veckans statistik jämföras med motsvarande vecka förra året.

08.07: ”Inget anmärkningsvärt i kollektivtrafiken”

Förra veckan då biltullarna hade smygpremiär drabbades både pendel- och tunnelbanetågen av förseningar.

I dag väntas trycket bli ännu hårdare på kollektivtrafiken.

Stockholmarna återvänder till jobbet efter ledigheten.

– Hittills har det inte inträffat någonting anmärkningsvärt. men det är lite för tidigt ännu för att kunna sammanfatta morgonens, säger Conny Malmström på Connex pressjour.

Han hoppas på en lugn dag utan kaos och förseningar.

Självklart kan han inte lova någonting.

Samtidigt kan det kan vara värt att notera:

Conny kör bil till jobbet.

07.50: Lugnt på polisstationen

Måndag den 9 januari.

Stockholm – en stad i kaos.

Eller?

– Nä du, än så länge är det hur lugnt som helst. Inga demonstranter eller saboterade biltullar, berättar Marie-Louise Nilsson, polisens vakthavande befäl inne i city.

Det ringer i bakgrunden.

Det är ett larm.

– Nu har en taxi börjat brinna. Du får återkomma.

07.15: Siffror avslöjas i eftermiddag

Färre bilar i city. Det är planen – men hur blir det?

I eftermiddag presenterar avgiftskansliet de första mätningarna som gjorts under försökets första normala vardagsmorgon.

En normal vardag före försöket passerade i snitt 128 000 fordon in och ut ur Stockholm under morgonens rusningstid mellan klockan 6.00 och 10.15, uppger Svenska Dagbladet.

De två första dagarna minskade trafiken med 25 procent jämfört med måndagen den 2 januari som också var en mellandag, skriver tidningen.

Drömsiffror, såklart.

Fullt så höga siffror lär vi inte få se i dag.

Enligt beräkningarna ska biltullarna minska trafiken med mellan 10 och 15 procent.

06.30: Premiär för nya busslinjer

I dag förstärks tunnelbanetrafiken med fyra busslinjer.

De nya bussarna kör endast i rusningstrafiken. Satsningen är en konsekvens av bristen på tunnelbanevagnar.

– Och på grund av trängselskatten, såklart, säger Conny Malmström på Connex pressjour.

Bussarna kör in mot stan på morgonen mellan 06.30 och 09.00. På eftermiddagen kör de tillbaka från stan mellan cirka 15.30-18.30.

Här är de nya linjerna:

Buss 160X mellan Årsta södra – Centralen

Turtäthet: var 6 minut.

Buss 153 mellan Bredäng - Fridhemsplan

Turtäthet: var 10 minut.

Buss 154 mellan Sundbyberg (Tuletorget) - Centralen

Turtäthet: var 10 minut.

Buss 159 mellan Sundbybergs Torg- Centralen

Turtäthet: var 10 minut.

Läs också:

Tidigare artiklar om trängselskatten

aftonbladet.se (nicklas.hermansson@aftonbladet.se)