Räddade pojke – riskerade sparken

"Att utsätta sig för en situation som kan leda till skador är tjänstefel"

NYHETER

Det var fullt slagsmål och när en pojke blev sparkad i huvudet grep busschauffören in.

Det var fel, tycker hans arbetsgivare.

Chauffören riskerade avsked för att han avstyrde en svår misshandel.

– Pojken kunde ju ha sparkats till döds. Det hade jag inte kunnat leva med, säger chauffören till aftonbladet.se.

Hans arbetsgivare, bussbolaget Arriva, är upprörd över att chauffören lämnade sin buss. Händer det en gång till kan chauffören komma att sägas upp, hotar arbetsgivaren.

Från fackets sida är man arg på behandlingen av chauffören och har bestridit varningen både skriftligt och muntligt.

Fel signaler

– Detta ger totalt fel signaler. Här går riksdag och regering ut och pratar om lagstiftning för att höja civilmoralen och civilkuraget, och så ger företaget en person en varning för att han har civilkurage att ingripa när han ser en misshandel, säger Kommunals huvudskyddsombud Jan Ekman till TT.

Misshandeln där chauffören grep in hände på Råslätt i Jönköping, en lördagskväll. Det var ändhållplats och alla klev av. Då hörde chauffören smällar i sidan på bussen och oväsen utifrån.

Chauffören klev ut för att kolla vad som hände med bussen. Tre unga grabbar slogs mot en kille och en tjej. Killen åkte i backen och två började sparka mot huvudet på honom. Chauförren klev fram och fick en rejäl smäll i skallen själv. Men misshandeln av den nedslagne slutade.

Fick varning

Så gör man inte anser arbetsgivaren. Bråket var ett polisärende som kunde skada chaufförens hälsa heter det i varningen. Dessutom övergav han bussen och biljettkassan, anser man, vilket chauffören förnekar.

Arbetsgivaren, bussbolaget Arriva, ansåg att han begick tjänstefel eftersom han bröt mot säkerhetspolicyn.

– Det viktiga är att polis och trafikledning måste larmas. Hade det hänt den här föraren någonting så hade ingen vetat något. Det är ju en skrämmande tanke, säger Johan Eskengren, regionchef på Arriva till TT.

– Att gå ut och utsätta sig själv för en situation som kan leda till skador, det är definitivt tjänstefel, säger Arrivachefen också.

Ingen risk

Chauffören borde ha sett till sin egen och passagerarnas säkerhet och tagit kontakt med trafikledningen för larm till polis. Enligt Johan Eskengren gällde varningen i två månader och det är ingen risk att chauffören ska förlora sitt arbete.

– Policyn är förståelig, men det här handlar inte om någon policy utan om att en människa var i livsfara, säger chauffören till aftonbladet.se

Företaget har inte begärt någon facklig förhandling efter varningen, vilket gör att facket ser den som utagerad. Om företaget väcker frågan igen tänker facket ta strid.

- Vi kommer att bestrida den varningen upp till Arbetsdomstolen om det skulle behövas, säger Jan Ekman.

Fakta: Lagen

Rättigheter men inga skyldigheter.

TT , Robert Triches